Svensk bureaus kampagne blandt verdens mest gode

Emil Malte Simonsen,
emil.s@bureaubiz.dk

The Good Report sætter spot på det kreative arbejde, der kan være med til at gøre verden til et bedre sted. I år topper et svensk bureau listen over de mest succesfulde kampagner.

Et svensk bureau topper i år listen over de mest succesfulde gode kampagner i den årlige The Good Report. 

Med god forstås budskaber, der har til formål at fremme bæredygtighed og social ansvarlighed og at skabe opmærksomhed om sociale og miljømæssige problemstillinger.

Det er blandt et globalt felt ud af 1.108 kampagner fra hele 673 bureauer, at svenske RBK Communication Stockholms kampagne, der er skabt for den svenske fin-tech startup Doconomy, er blevet evalueret som den mest succesfulde.

Det drejer sig om kampagnen ’DO Black, The carbon limit credit card’, der promoverer verdens første kreditkort med en klimamæssig begrænsning på forbruget.

Det sker i praksis i form af en spærrer, der måler udledningen af CO2 i forbindelse med forbruget og, ja, spærrer kortet, når forbruget overstigen grænsen for, hvor meget CO2 man må udlede.

RBK Communication Stockholm er også at finde på en fjerdeplads over de bureauer, der globalt set har været mest succesfulde i at fremme gode formål.

Her er det franske Publicis Conseil Paris, der topper listen, mens McCann New York rangerer som nummer to. Begge er del af større netværk, der florerer på listen over de mest godgørende, kårer rapporten.

Du kan se, hvem der topper listerne i årets The Good Report her.

Most successful Campaigns promoting good

  1. DO Black, The carbon limit credit card, RBK Communication Stockholm, Doconomy
  2. StorySign, FCB Inferno London, Huawei
  3. Xbox: Changing the Game, m:united/McCann New York, Microsoft
  4. ThisAbles, McCann Tel Aviv, IKEA
  5. When you can read everything, it changes everything, In the Company of Huskies Dublin, SUAS Educational Development

Most successful Agencies promoting good

  1. Publicis Conseil Paris, Frankrig
  2. McCann New York, USA
  3. FCB Lissabon, Portugal
  4. RBK Communication Stockholm, Sverige
  5. FCB Inferno London, Storbritannien

Most successful Networks promoting good

  1. McCann Worldwide
  2. BBDO Worldwide
  3. FCB
  4. Publicis Worldwide
  5. TBWA Worldwide

Most successful advertisers promoting good

  1. Greenpeace
  2. Doconomy
  3. Care
  4. Amnesty International
  5. Huawei

The Good Report udgives af non-profit organisationen ACT Responsible (Advertising Community Together) i samarbejde med WARC

Det er i år 19. gang, ACT Responsible rangerer og kårer den bedste brug af kreativ kommunikation i en god sags tjeneste. Det sker ud fra en erklæret mission om, at der skal gives mere opmærksomhed til dem, der bruger deres kreative kræfter på sager i offentlighedens interesse.

Rangeringen sker med udgangspunkt i en kampagnes kombinerede performance i WARCs Creative 100-liste og i ACT Responsible-initiativer (der bl.a. tæller the Care Awards og One minute of Responsibility).