Svensk-dansk postfusion får nyt navn og logo

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kontrapunkt står bag designet, og det nye navn er blevet til ved at fjerne to gange e og n i det oprindelige navn.

PostenNorden var som udgangspunkt navnet på fusionen mellem Post Danmark og svenske Posten AB. Men ikke mere.

To gange e og n er fjernet fra navnet, således at virksomheden nu hedder PostNord.

I en pressemeddelelse fortælles, at det hele tiden har været meningen at finde et nyt og internationalt mere anvendeligt navn for den fusionerede virksomhed – men navneskiftet får ikke konsekvenser for de enkelte varemærker.

D.v.s. at Post Danmark fortsætter under det navn.

I forbindelse med navneskiftet har PostNord også fået udviklet et nyt logo, og her har danske Kontrapunkt løst opgaven (det nye logo kan ses på den nye hjemmeside her).

“Det nye logo er et udtryk for PostNords stræben efter at være en moderne og funktionel virksomhed, som tager vare på det bedste i historien og traditionen, men samtidig ser fremad,” siger kreativ direktør Bo Linnemann, Kontrapunkt, og fortsætter:

“PostNord er en af Nordens største virksomheder og verdens første fusion af to nationale postvirksomheder. Men at være størst behøver ikke betyde, at man råber højest. Derfor er logoet og farvevalget enkelt, stilsikkert og slidstærkt.”

Bo Linnemann peger dog samtidig på, at logoet er designet på en sådan måde, at det kan fungere i fremtiden, hvis PostNords strategi skulle ændre sig.

“Logoet baserer sig på den fælles nordiske funktionalisme, som tog sit udspring i Stockholm i 1930, og som har bevist sin bæredygtighed og givet Norden en unik position, som en af verdens vigtigste designregioner,” siger Bo Linnemann, hvis team har været ansvarlig for løsningen.