Det danske fodboldlandshold kvalificerede sig til næste års EM som nr. 1 sin pulje og er dermed et mulehår foran Sverige. De blå-gule er ganske vist også klar til EM, men blev dog kun nr. 2 i deres pulje.
I reklame halter vi imidlertid bagefter Sverige – ikke blot i award-sammenhæng, men også i reklamekritisk tilgang. Selv om danskere på dét felt tilhører verdenseliten, så må vi gang på gang se os distanceret af svenskerne.
Men broderfolket har efterhånden opgraderet kritsk sans til decideret forskrækkelse – som nedenstående eksempel understreger:
Den liberale debattør, Johan Norberg, gik i forrige uge tæt på Håkan Juholt, der er leder af Socialdemokratiet i Sverige. Det skete i en klumme i Metro.se, hvor Norberg hudflettede den dunkle proces, der var gået forud for valget af Juholt.
Så langt, så godt – men forfatteren kørte angiveligt af sporet, da han – helt i tråd med sine tidligere klummer – afsluttede med at uddele hhv. et plus og et minus til diverse begivenheder eller produkter.
Det er nu blevet til en sag for den svenske forbrugerombudsmand, for efter klummens svada mod det bizarre formandsvalg giver Johan Norberg et plus til “HP Sauce. Kan sætte skik på hvilken-som-helst bleg engelsk ret.”
Og den går ikke, mener en person, der ifølge Dagens Media har set rødt:
“I slutningen af artiklen står der pludselig noget helt ulogisk om HP Sauce. Er det ok? For det vel er reklame?”
Nu er det op til forbrugerombudsmanden at afgøre, at der er tale om “skjult reklame eller ej”.