Af Peter Engholm 25@mail.dk

Optikerkæde og sløret syn i Afrika. I Sverige beskylder et ungdomsteam Saatschi & Saatchi for at have stjålet deres idé. Spørgsmålet er dog, om ikke de unge svenskere har planket AarhusKontoret.

En ny kampagne for Specsavers i Sverige – fra Saatchi & Saatchi – beskyldes for at være plank. Anklagen kommer fra et team, der deltog i den svenske Young Lions-konkurrence i 2009.

“Naturligvis sker det, at man kommer frem til samme løsning på en udfordring. Men her syntes vi, at det ganske enkelt var for tæt på, og vi undrer os: Er det bare en tilfældighed,” siger Nikolina Gorupec, der deltog i konkurrencen sammen med Marika Kjellman.

Resume.se bringer en printannonce fra Specsavers – en kampagne, hvor grundtanken er at købe nye briller og aflevér dine gamle. Formålet er at samle briller ind til den tredje verden. Annoncerne består af slørede motiver fra Tanzania.

“Det er smaddergodt, at de gennemfører det arbejde, men der er for mange lighedspunkter mellem denne kampagne og dét, vi præsenterede i forået 2009, til at man ikke skal reagere,” siger Nikolina Gorupec.

Hos Saatchi & Saatchi siger adm. direktør Hans Sydow:

“Vi fik et brief fra vores kunde og kom med flere løsninger – og det er dén her, der var den stærkeste. Grundideen giver sig selv, men at vi skulle have plagieret en anden kampagne, det stemmer ikke. Great minds think alike.”

Og måske skulle de to unge svenske løver feje for egen dør, funderer Anders Tranæs, adm direktør i AarhusKontoret.

“Allerede i september 2008 udviklede vi en plakatserie til Nyt Syn: Livet i Senegal kan være farligt, hvis man har svært ved at se. Og med payoff’et: Giv dine gamle briller videre,” siger Anders Tranæs.

Artiklen i Resume.se bringer også en printannonce, der er fra Young Lions-konkurrencen, men som ikke er af Gorupec-Kjellman, og her er ligheden endnu større til AarhusKontoret.

“Der er mange optikere, der yder velgørende arbejde, så tanken er måske ikke så fjern. Og jeg har ikke travlt med at fare hårdt frem mod svenskerne. Der kan jo være andre situationer, hvor det rammer en selv. Her er jeg nok på linje med udtalelsen om “Great minds …”, siger Anders Tranæs.

På baggrund af annonceserien fra efteråret 2008 var AarhusKontoret og M2 Film i Afrika i april 2009 og skyde filmen om Arne og hans hund.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club