Kæden er international, og afsættet for en aktuel kampagne er svensk – nærmere bestemt et dækcenter i Göteborg. Bureauet er finsk, og den kreative direktør er dansk – på deltid. Altså jobbet, ikke nationaliteten.
Det lyder som lidt af et sammensurium, men resultatet har ikke desto mindre været succesfyldt – i form af visninger og delinger – og skal nu rulles videre ud.
Optakten var enkel: De tunge drenge fra det svenske band HammerFall udskrev en konkurrence på deres Facebook-side. Vinderne fik gratis dæk og fælge hos Vianor.
Men på dækcentret fik vinderne mere end det; en live-optræden på værkstedet leveret af idolerne.
Vianor er repræsenteret i godt 20 lande, og kædens finske bureau SEK & Grey Helsinki kontaktede HammerFall, som gerne ville give deres fans lidt igen.
Filmen med de dæk- og musikberigede fans har rundet en million visninger – og 5.000 delinger – på Facebook, suppleret med godt 100.000 visninger på YouTube. Dertil kommer massiv omtale – ikke kun i brede medier, men også fagmedier, hvad enten emnet er markedsføring, dæk eller heavy metal.
Krediteringerne fra SEK & Grey starter finsk – ECD Jari Ullakko, Account Director: Jani Leppanen – men fortsætter dansk; CD Lars Busekist.
Danskeren, der bl.a. har ledet Kreativ Basis på DMJX og været på bureauer i både Los Angeles og Cairo, har arbejdet deltid som kreativ direktør de seneste måneder på SEK & Grey, der i sidste uge af The Grand One Jury blev udpeget som Årets Bureau i Finland. Kontoret rangerer også blandt de 10 bedste i Grey-netværket.
Næste fase i Vianor-projektet begynder i denne uge – også med afsæt i Göteborg, hvor lokale fodboldfans bliver positivt overraskede.
Tanken er, at Vianor-kampagnen skal bredes ud til bl.a. Tyskland og Schweiz inden længe.