Svensk SoMe succes skabt af finsk bureau og dansk kreativ dir.

Peter Engholm
25@mail.dk

Dækservice-kæden Vianor allierede sig med det svenske heavy metal band HammerFall. Målet var at overraske fans. Bureauet er finsk, og den kreative direktør er dansk. På deltid. Se filmen her.

Kæden er international, og afsættet for en aktuel kampagne er svensk – nærmere bestemt et dækcenter i Göteborg. Bureauet er finsk, og den kreative direktør er dansk – på deltid. Altså jobbet, ikke nationaliteten.

Det lyder som lidt af et sammensurium, men resultatet har ikke desto mindre været succesfyldt – i form af visninger og delinger – og skal nu rulles videre ud.

Optakten var enkel: De tunge drenge fra det svenske band HammerFall udskrev en konkurrence på deres Facebook-side. Vinderne fik gratis dæk og fælge hos Vianor.

Men på dækcentret fik vinderne mere end det; en live-optræden på værkstedet leveret af idolerne.

Vianor er repræsenteret i godt 20 lande, og kædens finske bureau SEK & Grey Helsinki kontaktede HammerFall, som gerne ville give deres fans lidt igen.

Filmen med de dæk- og musikberigede fans har rundet en million visninger – og 5.000 delinger – på Facebook, suppleret med godt 100.000 visninger på YouTube. Dertil kommer massiv omtale – ikke kun i brede medier, men også fagmedier, hvad enten emnet er markedsføring, dæk eller heavy metal.

Krediteringerne fra SEK & Grey starter finsk – ECD Jari Ullakko, Account Director: Jani Leppanen – men fortsætter dansk; CD Lars Busekist.

Danskeren, der bl.a. har ledet Kreativ Basis på DMJX og været på bureauer i både Los Angeles og Cairo, har arbejdet deltid som kreativ direktør de seneste måneder på SEK & Grey, der i sidste uge af The Grand One Jury blev udpeget som Årets Bureau i Finland. Kontoret rangerer også blandt de 10 bedste i Grey-netværket.

Næste fase i Vianor-projektet begynder i denne uge – også med afsæt i Göteborg, hvor lokale fodboldfans bliver positivt overraskede.

Tanken er, at Vianor-kampagnen skal bredes ud til bl.a. Tyskland og Schweiz inden længe.