Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Arla udsættes for stigende kritik i Sverige - ikke bare i forbindelse med det globale bureauvalg men også for monopoladfærd. Det ligner en historie, vi kender i Danmark.

For nogle år siden erkendte Arla, at man i Danmark havde betydelige image-problemer, og derfor lancerede man et stort program, der skulle bringe kunderne tættere på danskerne.

I den sammenhæng var det bemærkelsesværdigt, at den dansk-svenske koncern imagemæssigt klarede sig væsentligt bedre i Sverige end i Danmark.

Men sådan er det åbenbart ikke mere. I hvert fald ikke hvis man dømmer på en artikel i det førende svenske erhvervsblad, Dagens Industri.

Her fremføres det bl.a., at Arla fyrede en række svenske bureauer i pressen, før bureauerne selv havde fået besked – hvad der i denne uge også skete for Bates i Danmark på Kærgården.

Den sag er en udløber af valget af engelske AMV BBDO til nyt globalt bureau – og globaliserings-ønsket kritiseres da også i artiklen.

Arla nævnes som et stærkt brand, der i Sverige både er udnævnt som Superbrand og har opnået en 2. plads i Varemærke-barometeret, hvor forbrugerne rangordner deres favoritter.

Nu er der dog tiltagende protest-storme på Facebook over Arla’s monopolfacon i forhold til lokale mejerier.

Selv det svenske Konkurrensverket har kritiseret Arla.

Samtidig fremføres det, at trenden hos forbrugerne mere går i retning af nærhed og ægthed og så er det ikke en særlig god ide, at “bulldoze med ambitioner om globalt herredømme”.

Nu kan man indvende, at svenskerne er ved at finde ud af, at Arla ikke er svensk – det er svensk/dansk og måske endda med danskere som de styrende – og det fremkalder så sure rønnebær.

På den anden side – uanset hvor rigtige beslutningerne kan være på den lange bane, så er de som mindre kloge, hvis de giver et dårligt image. Ikke mindst i Sverige, hvor der er større konkurrenter end i Danmark. Der er således mere betydende alternativer.

Man skulle tro, at Arla havde lært den lektie.

Sidst Arla forsøgte sig med en samlende brand-platform i regi af Kunde & Co, gik det galt. I stedet begyndte man etableringen af en nordisk organisation. Men det holdt kun kort og nu vil man så tænke globalt. Og i den forbindelse er man så åbenbart kommet til at eksportere danske dårligdomme til Sverige i stedet for svenske dyder til Danmark.

Kommentarer

  1. Mon ikke svenske ANR BBDO er det bedste bud på et skandinavisk leadbureau? De har lidt mere gang i hjulene og har væsentlig større strategisk kapacitet og kreativ firepower end stakkels danske BBDO

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club