Den svenske avis Sydsvenskan planker i sin nye kampagne en reklame-serie, som Mensch har lavet for Politiken.
De kunne der godt komme en masse ballade ud af, men i dette tilfælde sker det med Mensch’ billigelse:
”Når man bliver planket, plejer man blot at blive lidt irriteret, men vi har fået en usædvanlig henvendelse fra Sverige om genbrug af vores Politiken-kampagne,” siger Frederik Preisler, partner i Mensch.
Han fortsætter:
”Sydsvenskans bureau, The Fan Club, kontaktede os og spurgte om lov til at genbruge ideen, og vi syntes, The Fan Club lever smukt op til sit navn med den henvendelse, og derfor faldt der hurtigt en aftale på plads, så Sydsvenskan kan få lige så meget succes med ideen, som Politiken havde.”
I en pressemeddelelse til det svenske marked krediterer Sydsvenskan Mensch for at have fået originalideen, og konsumentmarkedschef Jenny Holmstedt siger videre:
”Filmene er en remake af Politikens klassiske film fra 2007. Det politiske klima, som fandtes i Danmark på det tidspunkt, ligner det, vi har i Skåne nu, og vi har lavet en svensk og nutidig kontekst i filmene. Det er vigtigt for os at lytte på både dem, som kritiserer os og hylder os. Det, synes vi, bedst man gør med selvironi og selvsikkerhed. Det er det, vi håber på at formidle.”
Se Sydvenskans film her og nederst de originale Politiken-film.
Politken-filmene er her: