Nøgenhed – eller dét, der ligner – hitter i reklamerne. Man kunne fristes til at tro, at man i finanskrisen har fjernet tøj fra filmbudgettet, i al fald er er bar hud for tiden i fokus i tre af hinanden uafhængige kampagner.
To naturister er frontfigurerne i tv-universet “Os med TDC”, mens en flok danskere i hverdagssituationer som indkøb og hundeluftning er klædt af til skindet, fordi de ikke får serviceret deres bil hos Automesteren. Og endelig ryger tøjet på en mand, der kommer med umandige forslag, bl.a. om ikke kæresterne skal med i kortklubben – og forståeligt nok, for Din Tøjmands produkter er “kun for mænd”.
Filmene varsler nu ikke ligefrem porno-tider i reklameblokken, for i TDC-filmene har Peter Frödin fået Eva-kostume på og Kirsten Lehfeldt er i Adam-kostume. Din Tøjmands nøgne mand er vitterligt nøgen, men kun for mænd-skiltet er strategisk placeret, så klager undgås.
Automester derimod modtog en klage. I værkstedskædens spot er der hverken kostumer eller skilte, i stedet er modellerne på pikant vis pixeleret hist og pist.
“Jeg fik en person i røret, der mente, at vi viste for meget i reklamen. Og at der var seksuelle undertoner – også selv om der var tale om dragter. Det viste sig, at vedkommende havde forvekslet vores reklame med TDCs,” siger Marian Larsen, kædechef hos Automester.
Misforståelsen er nærliggende, for TDC kom på skærmen en fredag aften, og Automester nøgen-debuterede tre dage senere, om mandagen i TV2 regionerne.
“Jeg fik selv set TDC-reklamen om fredagen og fik sms’er fra vores ansatte, der også havde set den. Det gør naturligvis ikke noget, hvis nogen ser en TDC-reklame og siden tænker på Automester. Men hvis jeg havde vidst, at TDC var på vej med nøgne mennesker, så ville jeg nok have ment, at vi havde skullet finde på noget andet. Men vi har altså ikke budget til at skyde en film, finde ud af at nogle andre har gjort noget i samme retning som os – for så at droppe vores egen film,” siger Marian Larsen.
Det bare look, der præger skærmen, understreger, at vi muligvis får originale ideer – men at de ofte kommer synkront. Og så gælder det bare om at få sin egen idé ud over rampen først.
Hos Automesters bureau, Adtention i Kolding, mener direktør Brian Stein, at der ikke kan udsættes noget på bureauets effektivitet.
“Fra vi fik ideen, og til filmen blev afleveret til TV2, gik der en uge. Det er hurtigt. I DRs Kontanten havde direktøren i Danmarks Automobilforhandler Forening udtalt sig benhårdt om de frie værksteder. Så vores svar skulle være aktuelt og samtidig fortælle, at de frie værksteder – ifølge Konkurrencestyrelsen – pr. definition er billigere end mærkeværkstederne. Klædt af til skindet er et godt dansk udtryk, som vi kunne linke til bilreparationer og til at formidle det økonomiske aspekt. Det behøver ikke at være sværere,” siger Brian Stein.
Nøgenheden til side så er der også den lille forskel mellem TDC og Automesters reklame.
“TDC kører på komikken og et højt profileret branding-univers. Vi afleverer det rå, taktiske budskab – med et lille glimt i øjet,” siger Brian Stein.
Automester var ikke de hurtigste til at smide kludene, men har umiddelbart de mest modige skuespillere – da hele syv forskellige når at posere nøgne i løbet af 30 sekunderen. Og så alligevel ikke:
“Vi kan ikke bare sende nøgne mennesker ud på gaden og i butikkerne. Så skuespillerne havde undertøj på, og det pixelerede vi – så de så nøgne ud,” siger Brian Stein.
Os med TDC
http://www.youtube.com/watch?v=8x5XDpxZfoI
Hos Automester bli’r du ikke klædt af til skindet
http://automester.dk/8394.cms
Din Tøjmand – kun for mænd
http://www.youtube.com/watch?v=yRi63yhs2xA
http://www.youtube.com/watch?v=aL-53BQTf0g&feature=related