Tabet af DSB koster fem jobbet hos Bates

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Men også hos både Advance og Zupa Recommended er der skåret ved udgangen af september. Ialt 17 stillinger er væk hos de tre.

Afslutningen på september indebar, at en række ansatte på bureauer mistede deres arbejde – i hvert fald på tre af landets største bureauer.

Årsagerne var dog lidt forskellige.

Hos Bates Y&R blev fem medarbejdere opsagt og årsagen er, at bureauet står til at tabe DSB.

Godt nok er konkurrencen ikke officielt afsluttet endnu, men to bureauer er som Bureaubiz skrev i sidste uge, udvalgt til de afsluttende forhandlinger, og Bates er ikke blandt dem.

“Vi arbejder selvfølgelig hårdt på at skaffe en erstatning, men DSB var så stor en kunde, at det ville være uansvarligt ikke at reagere. Markedet er jo heller ikke det mest opmuntrende i øjeblikket. Det er ubehageligt og rigtig kedeligt, at vi må sige farvel til nogle kollegaer, og vi har prøvet at gøre det så smertefrit som muligt,” siger adm. dir. Jacob Hastedt.

De fem opsigelser svarer til ca. 10 pct. af medarbejderne.

Også Advance har skilt sig af med fem medarbejdere. Her skyldes det tidernes ugunst generelt samt tabet af Arbejdernes Landsbank.

“Vi har haft et rigtig fint forår med stor aktivitet på de fleste kunder og havde forudset et travlt efterår. Men her efter sommerferien er projekter enten blevet udskudt eller reduceret i omfang. I tillæg hertil er samarbejdet med Arbejdernes Landsbank afsluttet – en kunde der dog har været reduceret væsentligt i omfang det seneste år. Desuden kan vi ikke se, at opgavemængden kommer tilbage på forårets niveau, så derfor har det været nødvendigt at sige farvel til fem dygtige medarbejdere,” siger adm. dir. Claus Wittenborg..

Hos Zupa Reccomended har man sagt farvel til syv, men her er det ikke et kundetab, der er årsagen. I stedet er det reklameskatten, der spøger.

“Meget tyder på, at afgiften kommer, og den kommer til at belaste detailhandlens marketingbudgetter. Uanset hvilke modeller de enkelte virksomheder vælger til at finde pengene, så er konklusionen klar: vi skal være mere effektive. Vil man være et godt detail-bureau, så må man være parat til at følge kunderne, og det er det, vi forbereder os på,” siger Albert Funder, der leder Zupa Recommended i Århus.

Ud over disse tre bureauer forlyder det, at også hos Kunde & Co er der skåret i staben hen over den seneste tid. Eneste kommentar fra bureauet er, at “man løbende justerer i forhold til det rette komeptencemiks.”

Endelig forsvandt der også fire medarbejdere i People Group i sidste uge.