Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

Young Creative Circle Award har fået et massivt skulderklap fra kunden, der har valgt at gå videre med hele otte arbejder fra shortlisten – heraf var blot en enkelt af dem blandt YCCA-vinderne.

Årets YCCA har gjort mange glade: De 4 teams, der hver vandt en kategori i konkurrencen – og sidenhen de 8 arbejder, som brief-stilleren har valgt at arbejde videre med. Og med kun et enkelt overlap er det nærliggende at konkludere, at enten vandt man konkurrencen eller også vandt man kunden.

Briefen kom i år fra Specialisterne, der er en socialøkonomisk virksomhed, som skaber job og jobmuligheder til mennesker med autisme og lignende udfordringer. Camilla Huge-Lind, der er marketingkoordinator i Specialisterne, siger:

”Vi fik en lang liste med alle oplæggene, som vi gik igennem. Og vi har valgt otte forskellige arbejder ud. Vi prioriterede konkurrencen højt og brugte krudt på det ved at tage ud med et oplæg og en brief. Det er en fuldstændig enestående chance for os at komme ud over rampen, for vi ville aldrig have haft ressourcerne til at få et bureau ind over.”

Specialisterne valgte 3 reklame-arbejder og 1 film-arbejde, der alle ligger lige for at implementere – inkl. at oversætte til engelsk, til international brug. Dertil kommer 4 digital-arbejder, som har et bud på design, men som alle kræver yderligere udvikling.

Det er i digital-kategorien, at man finder det eneste ”kunde-udvalgte” arbejde, der også er en YCCA-vinder: ”Quiz med specialisterne” af Mads Haugsted Rasmussen og Tammes Alexander Thomsen Bernstein, DMJX: Kreativ Kommunikation.

Blandt de udvalgte arbejder er “Nr. 33”, som August Laustsen og Frederik Voetmann står bag. Sidstnævnte siger:

“Specialisterne er en god sag. Det er ikke business for nogen af os, men vores arbejde får et rigtigt liv, og det er dét, der betyder meget. Vi indsendte to løsninger til YCCA: En, hvor vi gik all-in, og én, som vi brugte den resterende tid på – hjertebarnet og underdog’en. Vi var glade for – og trygge ved – begge ideer, som begge kom på shortlisten, og Specialisterne valgte vores underdog. 

At de unge talenter har ramt plet, understreges af, at Geelmuyden.Kiese – i et pro bono-arbejde for Specialisterne – udpegede en retning, som tre af YCCA-arbejderne var slået ind på. Disse arbejder er således også blandt de otte udvalgte.

Den samlede liste over de aarbejder, der nu skal eksekveres eller videreudvikles, ser således ud:

Advertising

  • August Laustsen og Frederik Voetmann DMJX: Kreativ Basis * Nr. 33
  • Joachim Juel Ulrich og Mathias Wehlitz, Kernel Global * Binær Kode
  • Cathrine Understrup og Rasmus Veggerby, DMJX: Kreativ Kommunikation og Zupa Recommended * Kims leg

Film

  • Mads Haugsted Rasmussen og Tammes Alexander Thomsen Bernstein, DMJX: Kreativ Kommunikation * Jobansøgning

Digital

  • Cathrine Understrup og Rasmus Veggerby, DMJX: Kreativ Kommunikation & Zupa Recommended * Udfordringen
  • Andreas Bjørn Hansen og Frederik Elleby, DMJX: Interaktivt Design * MindChallenge
  • Mads Haugsted Rasmussen og Tammes Alexander Thomsen Bernstein, DMJX: Kreativ Kommunikation * Quiz med specialisterne
  • Anne Boisen og Cecilie Anita Clausen, DMJX: Interaktivt Design * Med andre øjne

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

  1. Hvor er det fedt, at arbejdet bliver brugt. Men synes ærligt, at det er useriøst at kunden bare kan gå ind og plukke af alle løsningerne som var det vindruer på en stilk.

    Det svarer til at et bureau præsenterer 200 løsninger – løsninger uden sammenhæng eller rød tråd – som kunden så kører alle sammen.

    Det er da ikke måden at bygge et brand på?
    Og så er det lidt at pisse på juryen, der rent faktisk bruger tid på at vælge det den bedste kommunikation ud. Ville det ikke være federe for alle, hvis kunden kun kunne vælge iblandt de nominerede?

    God weekend.

  2. Hej Jesper,

    Lige for at svare på din kommentar:

    Hos Specialisterne har vi et meget klart og tydeligt brand der både er indarbejdet i et CVI og i vores kommunikationsplan.

    Vi har valgt en film, som er spot-on.

    Derudover har vi valgt at tage 3 forskellige advertising forslag, som vi vil bruge til bannere på vores website. Alle 3 har en rød tråd og er i overensstemmelse med vores brand.

    Til sidst har vi 4 forskellige digitale løsningsforslag, som skal give os inspiration til at få udviklet en digital løsning, hvis vi kan skaffe ressourcerne til at udvikle den.

    Vi har stor respekt for juryens arbejde, men de har i sagens natur helt andre bedømmelseskriterier end os. Vi ville aldrig kunne bedømme om hvorvidt de forskellige forslag rent fagligt er det bedste bud, men vi kan vurdere hvad vi kan bruge rent praktisk i vores daglige markedsføring.

    Venligst Camilla Huge-Lind, Marketingkoordinator hos Specialisterne

  3. Kære Jesper,

    Vi ved af erfaring, at alle deltagerne i YCCA ser positivt på den gode sag hvert år, og vi ved også er at det er i samtlige deltageres favør, når deres arbejder bliver brugt af en kunde.

    Derfor har vi de sidste par år gjort os umage for at finde sager og organisationer, hvor sandsynligheden for at arbejder kunne blive brugt efterfølgende, var til stede.

    Herudover kan jeg kun tilslutte mig Camilla’s kommentarer ovenfor, og fra CC skal der i hvert fald lyde et fortjent tillykke til jer alle, både YCCA’ere og Specialisterne 😉

    Bedste hilsner,
    Niels Heilberg
    Creative Circle