Tal og statistikker miskrediterer bureaubranchen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Ny rapport udpeger reklamebranchen som konkursramt. Men tal kan bruges – og misbruges – til meget.

Tal og statistikker kan være taknemmelige størrelser og kan bruges – og misbruges – til meget. Læs bare her:

’I reklamebranchen er stigningen i konkurstallet 100 procent for perioden august – oktober 2012 sammenlignet med samme periode sidste år. Inden for IT-programmering er stigningen 39,3 procent, mens den for detailhandlen er 19,1 procent’. 

Ovenstående står under overskriften: Konkurser: Disse brancher er værst at give kredit til.

Men hvis man tager den kritiske mine på og går bag om ovenstående nyhed, som er leveret af Soliditet, der leverer kredit- og forretningsinformation, finder man ud af følgende:

’100 procent’ dækker over, at 10 virksomheder gik konkurs i perioden august – oktober 2011. Tallet for samme periode i år er 20 virksomheder.

20 konkurser svarer til under 1 pct. af det samlede antal.

’Reklamebranchen’ dækker over NACE-koden 73, som igen dækker over virksomheder inden for ”Reklame og markedsanalyse”. Under den kategori er der registreret 2.575 virksomheder – hvor altså under 1 pct. er gået konkurs.  

Til det hører, at man får alt med – rub og stub – når man opgør reklamebranchen til 2.575 bureauer. D.v.s. en hel underskov af formentlig rigtig mange 1-mands-bureauer.

Det var den samme diskussion, man kunne tage for nylig, da kreditvurderingsbureauet Experian på bestilling fra Børsen lavede  en  analyse der viste, at  hver fjerde bureau er truet af konkurs.

Experian havde taget 848 bureauer med, og til sammenligning kan man nævne, at både Bureaubiz’ og Dansk Brancheanalyses årlige regnskabsrapporter rummer under 300 bureauer – og her er der tale om alle typer bureauer. Det er ikke dem alle, der er registreret som reklamebureauer. Begge rapporter dækker over en samlet bruttoavance på over 4 mia. kr.

Både Solitiets og Experians tal er givet rigtige – men der kan være stor forskel på den store underskov af små bureauer og den mere etablerede del af branchen, så derfor ville det være anbefalelsesværdigt at søge at nuancere tallene, før man drager vidtrækkende konklusioner for en hel branche.