Talgymnastik puster Facebook op i størrelse

Peter Engholm
25@mail.dk

Tal er taknemmelige. Danskernes samlede forbrug på Facebook har rundet 20 mio. timer om måneden. Det er et stort tal – indtil det sættes i perspektiv.

Måske er journalister endnu mere taknemmelige end tal. I går kørte en historie fra MetroXpress til Ritzau for at ende på TV2 News: “Facebook sejrer – danskerne bruger 20.660.930 timer på Facebook hver eneste måned.”

Et højt tal. Men hvis man i stedet skrev, at hver dansker i snit bruger lidt under 8 min på Facebook hver dag, ville det så lyde højt?

Man kan nogså sige at hver af de 2,4 mio. danskere med Facebook-profil i snit bruger 517 min. om måneden på løjerne. Altså godt 17 min. pr. dag.

Men er det et højt tal? Hvad hvis man sammenligner med anden medieforbrug?

“I 2009 brugte alle danskere – fra vugge til næsten-grav – 194 min. om dagen på at se tv. Det svarer til 16,7 mio. timer foran skærmen hver dag. Så hvad Facebook opnår på en måned, er tv tæt på at klare på en dag. Endnu en gang er det nok for tidligt at erklære flow-tv for dødt. Dertil kommer, at hver dansker i snit brugte 127 min. dagligt på at høre radio,” siger Claes Braagaard, trading director i OMD.

Bureauet lavede for et års tid siden en undersøgelse af danskernes tidsforbrug af YouTube, og det ville – havde YouTube været en tv-station – have placeret sitet uden for Top15 blandt danskernes mest sete tv-kanaler.

Danskernes medieforbrug er skyhøjt og ikke umiddelbart præget af kannibalisme. Det skulle da lige være de nationale netmedier. For Facebook er, hvad angår netop tidsforbruget, ubestridt Danmarks største netmedie. OMDs digitale direktør, Frank Andersen, siger:

“Facebook har på imponerende vis evnet at stjæle tid i et omfang, som de lokale nyhedsmedier ikke kan matche. Og det er en trussel – selv om Facebook endnu ikke er fuldt udviklet til at håndtere mediabureauerne. De i øvrigt loyale brugere har vi endnu ikke et nuanceret syn på: Hvem er det, der bruger Facebook? Men man skal nok komme efter det, på samme måde som Google har gjort det. Og når annoncemarkedet tager til igen vil  væksten også komme til Facebook, men lige som med Google vil det ikke gavne danske netmedier,” siger Frank Andersen.