Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Novo Nordisk går under bæltestedet med ny kampagne over for kvinder i overgangsalderen. Kampagnen involverer også Nordisk Film, fordi det brugerskabte indhold skal filmatiseres.

Et site, hvor man søger dialog med forbrugerne og giver plads til at de kan skrive ind med egne oplevelser, er der ikke noget specielt nyt i.

TBWA har forsøgt at bringe et sådant site et skridt videre i forbindelse med arbejde for Novo Nordisk.

Bureauet har involveret Nordisk Film i projektet med henblik på hver anden måned at producere film på baggrund af de emner, der tages op.

Kampagnen handler om kvinder i overgangsalderen, og det foregår under bæltestedet. Sitet hedder Minandenungdom.dk og Novo Nordisk interesse er, at man har et produkt, der kan afhjælpe mere intime problemer i forbindelse med overgangsalderen.

En stor inspirationskilde bag Minandenungdom.dk er en amerikansk undersøgelse udført af ComScore, januar 2008. Den påviste, hvordan nettet har overhalet venner og familie, når især kvinder søger information omkring forskellige sygdomssymptomer og helbred. Nettet ligger således på andenpladsen efter lægerne. På den baggrund opstod ideen om at anvende brugernes egne input som direkte inspiration til film og levende billeder.

“Det her er ikke en traditionel løsning, hvor vi informerer eller slår på tromme for et konkret produkt. Ved hjælp af et professionelt filmformat, skaber vi dialog på brugernes egne præmisser. Vi vil have målgruppen til at tage aktivt del i debatten, og sætte fokus på underliv og overgangsalder. Der er et stort tabu forbundet med overgangsalder, og målet er at få det nedbrudt. Vi skal derfor ikke reklamere for brandet eller produktet – men har i stedet gjort brandet til talerør for kvinderne i målgruppen”, siger Paul Clements, kreativ direktør på TBWA.

Ifølge producent Rasmus Steentoft fra Nordisk Film er en af forcerne ved Minandenungdom.dk, at det brugerskabte indhold bliver løftet op på et professionelt niveau via filmatiseringen. “I de sidste år har der været stort fokus på værdien af brugerskabt indhold, og jeg ser Minandenungdom.dk som en ny anvendelsesform til brugernes indhold herhjemme. I fremtiden tror jeg, at vi vil se mange af denne slags nicheløsninger, hvor det afgørende er at give målgruppen et talerør, som brugerne ikke selv kan skabe. Eksempelvis et online tv-program, som minandenungdom.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club