Af Peter Engholm 25@mail.dk

Telenor sagde ”En go’ forbindelse”, mens TDC Groups nye payoff er ”En god forbindelse”. TDC-kampagnen er crowdsourcet, men det gælder ikke payoff’et.

TDC Group’s nye kampagne har fået opmærksomhed. Ikke alene fordi det er den første kampagne fra koncern-side i TDC Groups nye organisation, men i lige så høj grad også for tilblivelsen.

Selskabet har nemlig fået Cosmic People til at hjælpe med den kreative udvikling gennem crowdsourcing.

Noget, som Cecilie Boas Linde, Head of Marketing hos TDC Group, udtrykte stor tilfredshed med.

Men netop derfor har kampagnen givet et par løftede øjenbryn. Det viser sig nemlig, at taglinen ”En go’ forbindelse” er brugt af en af de store konkurrenter, Telenor, indtil for et par år siden.

Der er intet til hinder for, at TDC Group kan bruge den – men det rejser diskussionen om, hvad man kan bruge crowds til. For hvad hvis man ender med noget, der kan betragtes som generisk? Eller ikke rummer den originalitet, som man kan tillade sig at forvente af et mere klassisk samarbejde med et bureau?

Men ”En god forbindelse” skyldes nu ikke crowdsourcing, forklarer Cecilie Boas Linde:

”Briefen til crowden bestod af vores grundtanker, vores position og dét, vi gerne vil kommunikere som stor, dansk telekoncern. Et af de spor, vi kunne se hos crowden, var betydningen af den gode forbindelse, men det, vi fik, var bud på historier om den gode forbindelse. Vores payoff – på dansk – var ikke noget, vi lagde ud til en global crowd.”

Så det er jer selv, der har skabt ”En god forbindelse”?

”Ja, sætningen rummer både den tekniske forbindelse og den personlige forbindelse mellem mennesker. Og den favner både den strategi, TDC Group har lagt – om at levere den bedste infrastruktur til vores kunder – og vores purpose; vi bringer mennesker tættere sammen,” siger Cecilie Boas Linde.

Men var I klar over, at Telenor indtil for et par år siden også bruge ordene?

”I en lidt anden opsætning – men ja, vi er med på, at andre har kommunikeret god forbindelse. Men der er ingen, der har den position på markedet i dag – den er ledig, og den har vi valgt at tage,” siger Cecilie Boas Linde.

Hun tilføjer:

”Det, vi teleselskaber kredser om, er netværk og forbindelser. Så på den måde er det naturligt, at vi ligger tæt op ad hinanden.”

telenor

tdc2

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club