To meget synlige brands, TDC og YouSee, bliver nu lagt sammen – for så vidt angår privatkunderne.
TDC Group lancerer i dag på sin Kapitalmarkedsdag i London en ny strategi, som sigter mod ’den højeste kundetilfredshed på alle sine markeder’.
Som et helt centralt greb i den danske privatkundeforretning lægges de to ‘familiebrands’ YouSee og TDC sammen, for at etablere et nyt stærkt tilbud på markedet. YouSee er valgt som det fortsættende brand.
Sammenlægningen omfatter markedsføring, salgskanaler, go-to-market strategi, IT-platforme og transmissionsnetværk.
”Vi vil give vores kunder de bedste og mest relevante produkter og løsninger, vi har på hylden, som opfylder deres behov og gør deres hverdag lettere. Og vi vil naturligvis fortsætte med at udvikle løsninger, nu på én samlet platform,” siger Pernille Erenbjerg, koncernchef i TDC Group, og uddyber, at TDC fortsætter som et stærkt brand for selskabets erhvervskunder.
YouSee lancerede for blot seks måneder siden en ny platform, ’Danmarks største underholdningsunivers’, som ikke færre end seks bureauer har været involveret i.
Det skete oven på et strategi-arbejde, som undervejs måtte tilbage til værkstedet, og hvor Kim Boisen og Keld Reinecke var involveret.
Brands fortsætter lidt endnu
Den nye strategi kommer ud af koncernledelsen, og derfor skal den først nu til at planlægges i marketing. Derfor vil de to brands fortsætte selvstændigt i noget tid endnu, og mulige bureaukonsekvenser er for tidligt at udtale sig om. Boye & Spellerberg har håndteret TDC-brandet, mens Black Rabbit sidste år kom ind på Yousee-brandet.
Som et apropos kan det nævnes, at den tidligere Partners-direktør, Louise Knauer, i december blev udnævnt til Head of Group Strategy & Portfolio Management og medlem af TDC A/S’ Corporate Management Team.
Det skete i forbindelse med en organisationsændring, hvor den hidtidige forretningsenhed Consumer blev opsplittet i to nye forretningsenheder med navnene Online Brands og Household Brands. Sammen med TDC Erhverv udgør de nu de tre danske detailforretningsenheder. Online Brands vil have det fulde ansvar for Telmore, Fullrate, inklusive Fullrate Erhverv, og Blockbuster, mens Household Brands vil have det fulde ansvar for TDC Privat og YouSee.
Den nye TDC Group-strategi skal hen over de kommende tre år sikre kunderne bedre forbindelser, bedre løsninger og bedre kundeoplevelser. Opgradering af kabelnettet frem til 2018 vil give hver anden danske husstand adgang til 1 Gbit superbredbånd, og erhvervsforretningen skruer ned for kompleksiteten for at levere enklere og bedre løsninger.
Og så vil yderligere tryk på digitaliseringen frem til 2018 give kunderne en komplet og sammenhængende oplevelse på tværs af apps og web – og øverst på dagsordenen i den kommende tid er adgang til kundeservice 24/7 for privat- og erhvervskunder hos YouSee og TDC.