TDCs centrale marketingafdeling splittes op

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Fullrate og Telmore med tilhørende marketingfolk flyttes i en ny organisation, således at direktørerne for de to brands får det fulde ansvar. Samtidig forfremmes Louise Knauer.

Historien i går hed ”Ny TDC-organisation skal skabe de bedste kundeoplevelser”, men i organisationsændringen ligger også markante ændringer på marketing – herunder også bureausamarbejder.

Tre nye retailenheder får hver især fuldt ansvar for markedsføring, salg, produktudvikling og kundeservice. 2 af de 3 enheder er nye.

  • Household Brands – hvilket vil sige TDC Privat og YouSee
  • Online Brands – hvilket vil sige Telmore, Fullrate, Fullrate Erhverv og Blockbuster
  • TDC Erhverv – fortsætter som hidtil.

I godt to et halvt år har alle TDCs marketingafdelinger været samlet i en stor central afdeling, Marcom, under ledelse af marketingdirektør Camilla Ramby.

Det var således hende, der var øverste ansvarlige i valgene sidste år af hhv. Vice som bureau til Telmore og Baby som fødselshjælper på en kommunikationsplatform til Fullrate.

Camilla Ramby fortsætter i sit nuværende job som marketingdirektør i TDC Group med den ene forskel, at markedsføringen af Fullrate og Telmore flytter over til de respektive brands.

Hun vil fortsat have overordnet ansvar for TDC Privat og YouSee, som i øvrigt altid markedsførings- og omsætningsmæssigt har været klart de tungeste områder i TDC-koncernen.

Marcom skal så afgive medarbejdere til de tre enheder – det præcise antal, der flytter, har TDC endnu ikke lagt sig fast på.

Men det ligger fast, at de marketingansvarlige for Telmore og Fullrate flytter fra Marcom til de to brands. Det drejer sig om Cecilie Boas til Fullrate og Marc Østerskov til Telmore. Her bliver det de respektive direktører, Lars Asger Petersen (Fullrate) og Jens Grønlund (Telmore), der får det fulde ansvar.

Samtidig – og det er næppe uvæsentligt – så skal Fullrate og Telmore fremadrettet selv stå for bureausamarbejderne.

Hos TDC Erhverv fortsætter uforandret Rasmas Malta som marketingansvarlig.

I forbindelse med organisationsændringerne er tidl. Partners-direktør, Louise Knauer, steget yderligere i hierarkiet – og på kort tid. Hun kom til TDC Group 1. november som Chief Strategy Officer. Nu bliver hun direktør for Group Strategy & Portfolio Management og indtræder i koncernledelsen.

I koncernledelsen finder vi allerede Jens Aaløse, der i sommeren 2013 kom til TDC fra posten som adm. dir. for Danske Licens Spil. Han har senest været dir. for TDC Channels, men bliver nu dir. for Group Chief Customer Officer & Stakeholder Relations.

TDC ønsker med ændringerne at komme tættere på kunderne, og det er første gang, at koncernen udnævner en egentlig kundedirektør. Men kunderne kommer næppe til at tage al Jens Aaløses tid, al den stund at han også får ansvaret for HR, Group Communications, CSR, Public Affairs og juridisk afdeling.

Meget er således faldet på plads, men direktøren for Household Brands – altså TDC Privat og YouSee – er endnu ikke fundet. Her er Michael Moyell Juul konstitueret som dir., og han får nok at se til, for han er i forvejen dir. for Online Brands.