I kampen om håndværkerne går en af landets største leverandører af værktøj, Carl Ras, nu nye veje. Det sker med maskotten Carla, der skal differentiere kæden og øge genkendeligheden til Carl Ras’ brand. Bag idéen står brand experience-bureauet Shout! Cph.
”De fleste værktøjsleverandører holder typisk åbent hus-arrangementer for håndværkerne. Gratis grillpølser og røverkøb, men det er ikke længere nok, hvis man vil differentiere sig. Derfor udviklede vi sammen med Carl Ras maskotten Carla, som giver nogle helt nye muligheder for at markedsføre Carl Ras,” siger Camilla Cilliborg Boesen, der er partner hos Shout! CPH, i en pressemeddelelse.
Tidligere havde Carl Ras åbent hus-dage ca. tre gange om året, men det blev stadig sværere at få tilstrækkelig mange besøgende. Og håndværkerne havde svært ved at skelne Carl Ras fra konkurrenterne.
Carla, der bliver et mix af Irma-pigen, Lara Croft og tegneseriehelten Natascha – iført sikkerhedsstøvler, skruemaskine og hjelm, vil blive omdrejningspunktet i markedsføringen af Carl Ras. Her skal hun – som levende person – besøge byggepladser og værksteder og uddele tilbudsaviser, energibarer og kildevand til håndværkerne for at holde byggeriet i gang. Hun vil også være tilstede i butikkerne landet over. Der er blevet udviklet et website, hvor håndværkere kan følge hende via ugentlige tegneseriestriber, konkurrencer og på Instagram under hashtagget #carlapigen.
”I dag er det ikke længere nok med selve eventen. Åbent hus er ikke en død sild, for nærhed og kundekontakt er stadig enormt vigtigt, men det skal bredes ud. Med Carla har vi tænkt flere elementer ind, som bringer kampagnen fra det fysiske møde til at leve videre på andre platforme og medier,” siger Camilla Cilliborg Boesen.
Hun suppleres af Steen Demskov, marketingchef hos Carl Ras:
”Carla har været længe undervejs, og det har været vigtigt for os, at hun skulle være mere end blot en lyshåret værtinde. Hun skal jo repræsentere Carl Ras og vores værdier omkring faglighed og nysgerrighed, og det er dét, vi de næste par måneder skal overbevise vores kunder om.”