Der er forskel på idé-sammenfald og egentlig plank. I Telenors nye, svenske reklamefilm er der intet at tage fejl af: Der er lagt kalkérpapir over Coca-Colas 16 år gamle reklamefilm, der ringer julen ind for de tørstige.
“For at vise, at vi tager julen seriøst, blev vi inspireret af Coca-Colas reklamefilm – specielt den måde, bogstaverne lyser op til sidst,” siger Patrik Söder, kommunikations- og brand-ansvarlig i Telenor til Dagens Media.
Formålet med filmen, der er skabt af Lowe Brindfors, er at positionere Telenor som et julegave-hus, og reaktionerne?
“På de sociale medier bliver mange tørstige efter Coca-Cola, når de ser filmen,” siger Patrik Söder og tilføjer, at til de negative reaktioner om, at reklamefilmen er for inspireret af Coca-Cola, hører også mange positive reaktioner, både internt og eksternt.
Blandt reaktionerne var i første omgang ikke Coca-Cola.
“Jeg håber, at de er smigrede – og forhåbentlig kommer de til at sælge mere cola.”
Men dén reaktion kan Telenor tilsyneladende kigge i vejviseren efter – for tele-reklamen inspirerer umiddelbart mere til jura end jul.
“Det er lidt tidligt at sige, hvad vi synes om filmen. Men vi har hørt fra forbrugere, der mener, at ligheden er for stor, og vores jurister er begyndt at kigge nærmere på det – både hvad angår selve filmen og musikken i den,” siger Anne Lindfeldt, pressechef i Coca-Cola i Sverige, til Dagens Media.
Hun falder hverken for smiger eller udsigten til et mersalg via Telenor:
“Julen og vinteren er gode perioder for os, så vi behøver næppe nogen hjælp fra dem til at sælge vores produkter,” siger Anne Linnfeldt.