Telenor skal blive bedre til at lytte til kunderne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Marketing og kundeservice får derfor nu samme chefer. Samtidig fyrer teleselskabet hver 11. medarbejder.

Når man skærer ned på grund af, at omsætning og indtjening er under pres, og samtidig ændrer organisationen, så man kan blive bedre til at lytte til kunderne – ja, så kan man lidt giftigt tilføje, at man måske skulle have lyttet til kunderne lidt tidligere.

Men under alle omstændigheder, så har Telenor netop lanceret en organisationsændring og en sparerunde, der indebærer fyringen af 200 medarbejdere og ledere ud af ca. 2300. Datterselskaberne CBB Mobil, BiBob, One Mobile, Namobil og Canal Digital er ikke omfattet.

“Vi har igennem længere tid set et telemarked, der er præget af hård konkurrence, faldende priser og et fortsat behov for massive investeringer. Og der er ikke noget, der tyder på, at denne udvikling stopper. Det er derfor nødvendigt at sikre, at vi har en fleksibel og effektiv organisation, og at vi er i stand til at holde vores omkostningsniveau nede,” siger Jon Erik Haug, administrerende direktør i Telenor i Danmark.

Den organisatoriske ændring betyder, at Peter Berg og Jesper Hansen som henholdsvis privat og erhvervs-chef fremover også får ansvaret for kundeservice. D.v.s. at marketing og kundeservice kommer under samme leder.

Dette sker for at styrke evnen til at tænke på tværs og sikre, at input fra kunderne også bliver brugt i tilrettelæggelsen af markedsføringen.

Telenor ønsker dog ikke at udtale sig nærmere i øjeblikket, fordi man lige nu er optaget af at informere alle de berørte medarbejdere.

Det ligger dog fast, at direktøren for kundeservice, Lisbeth Hvidkjær, fratræder.