Der er tæt løb i Folketingsvalget, men nogle annoncører går mindre op i farver, bare du vælger: Reputation har i sit udstillingsvindue en annonce for bilmærket Dacia – ”rød eller blå, indholdet er det samme” – og frem til valgdagen kører teleselskabet Bibob en kampagne, hvor nye kunder vælge abonnement efter deres politiske overbevisning.
På Bibobs site kan man vælge mellem blå og rød pakke – samme pris og indhold – valget er dog ikke helt ligegyldigt. Der er én måneds betalt abonnement til alle, der har valgt den vindende side. Hvis man har valgt blå pakke, og blå blok vinder valget, så slipper man for at betale abonnementets pris i august. Det samme gælder naturligvis for rød pakke og en vindende rød blok.
”På Bibob.dk kan man hele tiden følge med i, hvor mange der har valgt det røde versus det blå abonnement. Så på den måde skaber vi vores egen meningsmåling blandt vores kunder. Måske ender det jo endda med, at vi forudsiger valgresultatet”, siger Holger Wilcks, der er marketingchef for Bibob.
Hvis Bibobs nye kunder er dækkende for vælgerskaren, så er det godt nyt for blå blok, for der er et solidt flertal for den blå pakke – i størrelsesforholdet 56-44.
Men det kan selvfølgelig også have karakter af en odds-sætning. Holger Wilcks nuancerer:
”Det er ikke til at vide, hvordan folk køber ind – om de gør det efter deres politiske overbevisning eller ud fra, hvad der kan give en gratis måned. I de første dage førte rød pakke, men siden har blå lagt sig i spidsen.”
Bibob bruger normalt &Co, men den aktuelle kampagne har teleselskabet selv skabt – og på kort tid; 2-3 dage. Samtidig er kampagnen efter selskabets standarder ”rimelig stor”, for der indrykkes annoncer i alle de store dagblade frem til den 18. juni.
Kampagnen kører også på de sociale medier med hash-tagget #bibobvalg.