Telia har valgt afløseren for Hjaltelin Stahl

Asbjørn
Jørgensen

Telia vil løfte sig selv og telebranchen lidt op fra bunden af tillids-barometeret. Ny markedsføring klar fra september.

Allerede i februar kom det frem, at Telia og Hjaltelin Stahl skilles efter ni års samliv.

Nu har Telia så valgt sin fremtidige partner:

We Love People bliver lead-bureau for Telia. De nuværende aftaler med mediabureau, dialogmarkedsføring og erhversdelen fortsætter (hhv Carat, Ogilvy og Klausen & Partners).

“Vi har investeret i at være pionerer og have det stærkeste netværk. Det er også, hvad vores kommunikation har været fokuseret på,” siger Christoph Nørgaard, privatkundechef i Telia.

“Kerneproduktet skal stadig være fantastisk, vi skal have det bedste produkt. Men vi har brug for at fortælle om vores værdier og holdninger – hvad er det, der berettiger os i markedet, hvad er formålet. Vi skal tale mere til hjertet,” siger han.

Christoph Nørgaard roser de bureauer, der har deltaget i buddet om at vinde et af landets helt store budgetter.

“Meget kompetente folk, bureauerne har været gode til at se og bruge den nye dagsorden, der også handler om sociale medier og den tætte dialog med kunderne.”

En af de helt store udfordringer ifølge privatkundechefen er, at telebranchen scorer bundkarakter på tillids-skalaen – på niveau med brugtvognsforhandlere og politikere (og journalister, red.).

“Vi ligger hverken værre eller bedre end de andre teleselskaber, men vi vil gerne være med til at hæve tilliden i hele branchen,” siger han.

En klarere kommunikation til hjertet af, hvad Telia står for, er midlet dertil. Klarere profil, klarere formål. Han kan ikke p.t. give eksempler på, hvordan vi til efteråret får det at se, men henviser bl.a. til Sverige og Finland, moderselskabet TeliaSoneras hjemlande, hvor selskaberne også er kendt for CSR-aktiviteter og sponsorater.

“Internt har vi været i en strategiproces i et år, og også haft diskussion om hvordan vi bygger brandet med klart formål. Der går et par måneder endnu, før vi er klar med detaljerne,” siger han.

Telia og We Love People regner med at have markedsføringsstrategien klar omkring 1. september, og derefter vil der gå yderligere nogle uger til omverdenen ser eksekveringen.

For We Love People betyder Telia-budgettet, at bureauet kan fortsætte sin vækst:

“Med Telia-aftalen kan vi investere i mere kreativitet. Vi har haft en vækstkurve med ansættelse af et par personer om måneden, og den kan vi nu fortsætte,” siger adm. direktør Pernille Simmelkiær.

Bureauet har solgt sig selv på evnen til at kommunikere emotionelt, bruge de sociale medier, skabe involvering.

 “Vi passer godt til Telia. Vi kan tilføre følelser og supplere det rationelle med det emotionelle,” siger Pernille Simmelkiær.