Danmarks tredjestørste mobilselskab, Telia, har måttet gå den tunge vej og varsle fyringer af 170 medarbejdere, svarende til 20 pct. af staben.
Og det er ikke nok alene: Der skal skæres omkostninger overalt i virksomheden for at forbedre bundlinjen og få Telia til at vokse i markedet. Det siger Telias adm. direktør, Søren Abildgaard, til Business.dk:
“Men jeg har også sagt ærligt her til morgen, at vi vil bruge flere penge på markedsføring, som vi har investeret for lidt i.”
Meget mere konkret bliver det ikke. Over for Bureaubiz præciserer Christoph Nørgaard, VP Consumer for mobil i Telia, imidlertid, at der ikke tænkes i store, dyre kampagner.
“Vi underinvesterede i 1. halvår 2011, men i 2. halvår ligger vi på niveau i forhold til vores Share Of Voice. Og vi har ingen ambitioner om at over-investere på dette felt i 2012. De øgede investeringer skal ses i lyset af, at man over en bredere kam kan kommunikere til markedet – f.eks. ved at investere i distribution.”
Det er, understreger Christoph Nørgaard, ingen hemmelighed, at man har været hårdt ramt på privatmarkedet, bl.a. med Onfones offensiv. Men for at sikre Telia en bedre position i 2012 skal der således både besparelser og investeringer til. Og vel at mærke investeringer på områder, hvor man ikke har gjort det godt nok hidtil.
“Vi kommer til at gøre ting anderledes i 2012 – også i forbindelse med vores tilgang til markedet, uden at jeg på nuværende tidspunkt kan gå i detaljer,” siger Christoph Nørgaard.