The True Award 2023: Her er alle vinderne

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

31 priser blev fordelt blandt bureauer, produktionsselskaber, annoncører og fagfolk. Den længste film var også den sjoveste. Se vinderlisten, bureaulisten, jury-ordene og film her.

Producentforeningen afholdt torsdag aften i Bremen Teater, København, The True Award 2023: 31 priser blev uddelt til fantastiske reklamefilm og særligt kompetente fagfolk. 

De kreative styrker og produktionsmæssige fortræffeligheder blev hyldet i et show, som også tog sig tiden til at dvæle ved juryens motivationer. 

Robert/Boisen og TV 2 Creative vandt mest blandt bureauerne, New Land og Bacon – samt Gobsmack – var de mest prisvindende produktionsselskaber, og TV 2 blev kunden med flest priser. Alle vandt minimum en håndfuld priser. 

Igen i år vandt Pong og Rådet for Sikker Trafik årets publikumspris, og Martin Werner vandt instruktør-guldet. I Rising Star-kategorien bliver der kun uddelt én pris, men den gik i år til to personer; duoen bag Reprise – Mattis Huus Heurlin og Milan Bjørnild.

Temaet for årets værter, Lærke Winther og Nanna Winther, var det vilde vesten. Det var mere vildt, end det var vestligt – mening var der ikke altid lige meget af, men det gav god mening, at værterne havde givet genvalg til dem. 

De to værter Lærke Winther og Nanna Winther, var bimlende uhøjtidelige og forstærkede den festlige og kollegiale stemning – men huskede også på krisen i branchen.

Værterne var i deres eget univers, men ikke verdensfjerne. De addresserede således også den aktuelle krise, og det var således også en festaften med et barsk bagtæppe for filmene. Her tænkes ikke kun på fraværet af en Grand Prix-vinder. 

Dagen før prisuddelingen leverede Producentforeningens direktør, Jørgen Ramskov, i Politiken denne udtalelse om branchen på baggrund af de seneste konkurser: ”Det ser dystert ud (…) Jeg tror ikke, at vi har set det værste endnu.”

TV 2 stod strålende på både bureau- og kundesiden i et år, der reelt har været én lang fyringsrunde for mediekoncernen. 

Publikum leverede den største og mest entusiastiske hyldest under Sound Design-kategorien. Her var Kevin Koch nemlig nomineret 6 gange – ud af 6. Og han vandt.

Læg dertil en slat ironi: På en festaften med flere timers fri bar uddelte juryen dobbelt-guld – årets sjoveste reklamefilm og den bedste blandt de længste – til FOMO forever, der har denne tagline: ”Drik mindre, oplev mere”. 

True Award 2023 – vinderliste

Produktionsselskab, annoncør, bureau

The TRUE film – under 60 sek

  • Guld
    Dansk Idyl
    Gobsmack & New-Land
    Andel
    Robert/Boisen & like-minded

Guldet går til en film, der med afsæt i en begavet og enkel idé, hvor en visuel kombination af gamle klassiske malerier og moderne, nutidige billeder taler ind i noget, vi alle kender. Filmen minder os om, at grøn energi er et uundgåeligt onde – at det er fremtiden – og at denne rent faktisk kan være smuk del af vores idylliske billede af Danmark. 

  • Sølv
    Øhh
    &Co. Productions
    Politiken 
    &Co. /NoA
  • Bronze
    Det er tid til at komme videre
    New-Land
    TV 2
    TV 2 Creative

the TRUE film – over 60 sek.

  • Guld
    Fomo Forever
    Gobsmack og New-Land
    Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
    Robert/Boisen & Like-minded

Guldet går til en film, hvor idé og eksekvering ikke bare klæder hinanden – de er afhængige af hinanden. Juryen har i kategorien lagt vægt på filmskabernes evne til at underholde og fastholde publikum i et langt format, og især i denne film spiller idé og indsigt kun bedre sammen i takt med sekunderne går. Visionen, de troværdige skuespillerpræstationer samt instruktørens tydelige fortællestil gør filmen fuldendt som underholdning, som værk og som afsæt for et vigtigt budskab.  

  • Sølv
    Da heldet kom forbi
    Gobsmack og Drive Studios
    Lotto
    Robert/Boisen & Like-minded
  • Bronze
    Join the flip side
    Bacon
    Samsung
    Wieden+Kennedy

the TRUE branded content

  • Guld
    Da heldet kom forbi
    Gobsmack og Drive Studios
    Lotto
    Robert/Boisen & Like-minded

Guldet går til en film, der på charmerende vis maler et humoristisk portræt af et kærligt lokalsamfund og en lotto-klub på Samsø. Med enkle velvalgte greb formår filmen at vække sympati og nysgerrighed, samt vise en autentisk del af hjertet af Danmark, og så vækker den ikke mindst håbet om, at man faktisk  kan have held i både spil, fællesskab og kærlighed – i hvert fald på Samsø.  

  • Sølv
    En anden verden
    Holy Ravioli
    Forsvarsministeriets personalestyrelse
    Advice
  • Bronze
    Iran-E Man
    New-Land
    Pairi Daeza

the TRUE music video

  • Guld
    Heart of vengeance
    Hobby Creative Group Copenhagen
    Farveblind
    Jens Formann Film

Guldet går til en musikvideo, der leverer en dybt involverende og visuel intens oplevelse. Ambitionsniveauet er helt i top, og den dramatiske tilgang er det perfekte sidestykke til den tunge, elektroniske musik. Gennem stærk storytelling og stor kompromisløshed, tages seeren på en dragende og uhyggelig rejse. Det er en gennemført, overbevisende og vellykket produktion, hvor det er skruet op for alle knapper. 

  • Sølv
    A crab and a pipe
    Bacon
    Röyksopp
    Röyksopp

the TRUE humor in film

  • Guld
    Fomo Forever
    Gobsmack og New-Land
    Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
    Robert/Boisen & Like-minded

Guldet går til en film, der leverer et alvorligt og tungt budskab fortalt med en meget fin og balanceret humor, hvilket er en særlig bedrift, da humor er en svær disciplin i sig selv. Filmen får os til at grine, krumme tæer og nikke genkendende. Specielt hos målgruppen – nutidens unge, som kender FOMO – frygten for at gå glip af noget – alt for godt. Indsigten, ideen og eksekveringen er spot on! 

  • Sølv
    Det 4. solråd
    Bacon
    TV 2
    TV 2 Creative
  • Bronze
    Floorstarter
    Bacon
    TV 2
    TV 2 Creative

the TRUE campaign

  • Guld
    Demokrati er ikke en selvfølge
    New-Land
    TV 2 
    TV 2 Creative

Guldet går til 1.., 2…, 3 film med èt eksistentielt budskab – vi skal bruge vores stemmeret, for den må ikke tages for givet. De tre film er bygget på en skarp idé, produceret enkelt uden de store dikkedarer, og så leverer de hver og en et krystalklart budskab – for vi skal den onde lyne mig huske at bruge vores stemme. Man forstår alvoren gennem humoren, og det er svært at gøre så let, men det formår denne kampagne.  

  • Sølv
    Godt det ikke er os, der skal spille mod os
    TV 2 Creative
    TV 2
    TV 2 Creative
  • Bronze
    Så har vi nok en vaccine til dig
    Honeytrap Film
    Sundhedsstyrelsen
    Pong

the TRUE director – by Upright Music

  • Guld
    A twisted game
    Instruktør: Martin Werner
    Bacon
    Merge Mansion
    Reaktor

Guldet går til en instruktør, der demonstrerer en mestring af den svære kunst, at holde filmen plain and simple. På overlegen vis trækkes der fra thriller-værktøjskassen med et glimt i øjet, i en film der både underholder i sin leg med suspense, og hvor håndværket unægteligt er i international topklasse.  

  • Sølv
    You can because you did
    Instruktør: Emilie Thalund
    Bacon
    ZenBusiness
    Joan Creative
  • Bronze
    Floorstarter
    Instruktø: Holger Karberg
    Bacon
    TV 2
    TV 2 Creative

the TRUE casting

  • 19 Grader / Bænken
    Caster: Mathias Trads, Lea Flodgaard, Sally Trier og Mette Hau Larsen  
    &Co. Productions
    Hofor
    &Co. /NoA

Prisen går til en film, der får os til at trække på smilebåndet og mærke en indre varme stige. Akkompagneret af den helt rigtige musik og pakket ind i det helt rigtige design, skildrer dette fine cast en simpel Boy meets Girl historie med en rørende varme, som nok vil få de fleste til at glemme alt om vinterkulde og topstyrede temperaturer.

the TRUE DoP – by Storyline

  • Iran-E Man
    Fotograf: Joäo de Botelho
    New-Land
    Pairi Daeza

Prisen går til et fortryllende visuelt værk, der stråler i kraft af fotografens poetiske indlevelse. 
Værket fejrer de iranske kvinders ubønhørlige kamp for frihed, og hvert eneste billede er en taktil invitation ind i disse modige kvinders intime, personlige verden. 
Kameraet fanger deres udholdenhed, skønhed og indre styrke og formidler deres historie på en måde, der er både hjertegribende og uforglemmelig. 

the TRUE editor – by DIVO

  • Iran-E Man
    Klipper: Adam Nielsen
    New-Land
    Pairi Daeza

Prisen går til et værk, hvor man virkelig mærker, at hvert billede er nøje udvalgt. Tilskueren bliver på poetisk vis guidet fra lyset ind i mørket og tilbage igen i en smuk film, som ved hjælp af elegant og musikalsk klipning formår at åbne tilskuerens sanser. 

the TRUE sound designer

  • Heart of vengeance
    Sound Designer: Chemistry Sound & Music og Kevin Koch
    Hobby Creative Group Copenhagen
    Farveblind
    Jens Formann Film

I denne unikke blanding af lyde, smelter musik og lyddesign sammen på en sømløs måde. Lydene bidrager med en stærk energi, der strømmer gennem hele filmen og hjælper med at bygge den bro, der forbinder musik, lyd, historie og visuelle elementer til en sammenhængende helhed. Det endelige resultat gør det klart, at personen bag lyddesignet ikke kun har mestret håndværkets tekniske aspekter, men også den kreativitet, der gør noget unikt. 

the TRUE use of music

  • Jeg ved det godt
    Music License/Supervision: Kevin Koch, Niels Christian Sommer Kjærgaard, Nikolaj Gabold og Edition Wilhelm Hansen
    Komponist; Jens Rugsted og Kim Gustavsson
    Musiktitel: Jeg ved det godt
    &Co. Productions
    Rådet for sikker trafik
    &Co.

Prisen går til et værk, der forstår den svære kunst at balancere mellem alvor og humor.    I et øjebliks uopmærksomhed går tiden i stå, mens vi svæver i bevidstheden om vores  fatale fejl, og selvom vi alle synger med på Rugsted og Kreutzfeldt’s gamle hit med et smil på læben, tænker vi os forhåbentligt lidt mere om, næste gang vi bevæger os ud i trafikken.   

the TRUE production design

  • A twisted game
    Production designer: Simone Grau Roney
    Bacon
    Merge Mansion
    Reaktor

Prisen går til et værk, hvis æstetiske udtryk og scenografiske håndværk befinder sig på et niveau langt ud over det sædvanlige. Den enorme skala, billeddybden, de fængende designelementer og velvalgte rekvisitter, det tydelige farvevalg, og ikke mindst de fantastiske locations holder os motiveret og fanget fra start til slut, når denne knivskarpt leverede Horror-Crime-Noir-Americana pastiche ruller over skærmen.

the TRUE color grading

  • The 911 Dakar
    Color grading: Mikael Balle
    Hochkant Film
    Porsche
    Grabarz & Partner

Prisen går til en color grading, der i sandhed indfanger energien, farten og varmen, der definerer Dakar løbet. Med et look og en farvepalette, der ubesværet gør det følelsesmæssigt nærværende for seeren at race gennem ørkenen, kan vi simpelthen mærke adrenalinen, sandet i luften og sveden i nakken. Med meget få elementer på spil, er nuancerne, der er opnået i color gradingen, intet mindre end bemærkelsesværdige.  

the TRUE animation

  • Not available in the metaverse
    Animation artist: BaconX
    Proppa Films og Bacon
    Magnum

Prisen går til et værk, hvor samspillet mellem idé, animation og live action går op i en højere enhed. Animationen er kompleks og gennemarbejdet, med et væld af visuelle gaver og referencer, der måske først opdages efter flere gensyn. Filmen tager sin digitale verden alvorligt, og det er imponerende, hvor menneskeligt det hele rent faktisk føles.  

the TRUE visual FX – by Timeline

  • Wait’ll you see this
    VFX/CGI: BaconX
    Biscuit filmworks 
    Snapchat
    Snap Inc.

Prisen går til et værk, som blander virkelighed med det uvirkelige på en helt magisk måde. Hele visual FX delen understøtter storytellingen på en sublim måde, og som løfter helheden i filmen. Håndværket har et aftryk, som både er sjovt og utrolig veludført. Med dette værk kan man mærke, at alle bag projektet har været dybt integreret i visual FX delen, og det er den slags samarbejde, vi alle drømmer om at være en del af. Det er homogent og fantastisk! Well done! 

the TRUE rising star

  • Reprise – Mattis Huus Heurlin og Milan Bjørnild

Årets TRUE rising star er noget så sjældent som en duo. Sammen har de allerede haft et stort kreativt output og gjort sig bemærket i den danske reklame- og filmbranche. Bagkataloget, der spænder bredt over flere genrer og formater, beviser en skarp sans for historiefortælling, hvor det dramaturgiske og visuelle niveau er tårnhøjt. Man fornemmer tydeligt det tætte samarbejde mellem instruktør og fotograf og en fælles lyst til at eksperimentere og udfordre sig selv.  

the TRUE audience award – by MEGAFON

  • Fuld på cykel
    Fern
    Rådet for sikker trafik
    Pong

Prisen går til et værk, der øjeblikkeligt fanger opmærksomheden, og får en til at trække på smilebåndet. Men på et splitsekund bliver munterhed til fortvivlelse, og chokket fremkalder et stille, eftertænksomt ekko i bevidstheden. På kort tid og med ganske få effekter når budskabet frem – tænk dig om i trafikken, især når du har drukket! 

True Award 2023 – bureaulisten (danske)

  •  41  Robert/Boisen & Like-minded
  •  39  TV 2 Creative
  •  27  &Co.
  •  17  Pong
  •  14  Jens Formann Film
  •   9  Honeytrap Film
  •    6  Advice
  •    3  Lego Agency
  •    2  Brandhouse
  •    2  Wibroe, Duckert & partners
  •    1  Kompas Kommunikation
  •    1  Accenture Song
  •    1  Twenty
  •    1  Holy Ravioli
  •    1  Plotworks
  •    1  Primetime
  •    1  AKQA
  •    1  Publicis
  •    1  Young Director Award

True Award 2023 – produktionsselskaber (danske)

  •  69  New-Land 
  •  59  Bacon
  •  41  Gobsmack
  •  24  &Co. Productions
  •  17  Honeytrap Film
  •  16  Holy Ravioli
  •  14  Hobby Creative Group Copenhagen
  •  12  Drive Studios
  •    9  Fern
  •    5  TV 2 Creative
  •    4  Thirsty Film
  •    2  Circus Alphaville
  •    2  Klub moderne
  •    1  Advice Film
  •    1  Advance
  •    1  Isaac
  •    1  Accenture Song Production Studio
  •    1  Plotworks
  •    1  Kind
  •    1  Young Director Award

Bureaubiz giver fra og med awardsæsonen 2023/24 1 point pr. nominering, 3 point for bronze, 4 point for sølv og 6 point for pris eller guld samt 6+6 point for en Grand Prix