Thomas Pries har lovet sig selv et break på mindst 3 måneder

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Efter afgangen fra Konstellation & Republica skal der være tid til at slå skyklapperne helt ud og fornemme, hvad der rører sig, før han beslutter sig for noget nyt

Et break kan være en guldrandet mulighed for ikke bare at blive klogere på sig selv men også at opdage nye muligheder. I særdeleshed når man har haft fuld fart på i 15-20 år og er midt i en flot karriere.

Derfor har Thomas Pries lovet sig selv en ting oven på, at han fornylig forlod jobbet som kreativ direktør for Republica & Konstellation. Der skal gå mindst tre måneder, før han beslutter sig for, hvad han skal fremadrettet.

Han har brugt de sidste 10 år på at være med til at bygge Konstellation. For halvandet år siden fusionerede man så med Republica, og Thomas Pries trådte ind i ledelsen.

Men for en god uges tid siden blev der indført en ny organisation, som Thomas Pries ikke kunne se sig selv i, og derfor blev resultatet et farvel.

“Det skal føles rigtigt, og det gjorde dette ikke. Jeg er en type, der er styret af passion og lyst, og det er vigtigere end en fast løn,” siger Thomas Pries.

I mandags blev han så 40 år, men han har det langt fra som en 40 års krise.

“Tværtimod. Selvfølgelig er det lidt sært pludselig at forlade det bureau, som jeg har lagt så meget i. Men skal man tale om det som en krise, så kan man sige, at man aldrig skal lade en god krise gå til spilde, så jeg ser det snarere sådan, at jeg har fået mulighed for et break, hvor jeg kan slå skyklapperne helt ud og se, hvad der rører sig,” siger Thomas Pries.

Derfor har han har lovet sig selv, at der skal gå mindst tre måneder, før man kommer til at se ham i en ny rolle.

“Jeg er let at begejstre, og jeg har allerede mødtes med mennesker, der begejstrede mig. Men jeg agter at holde fast i min beslutning. Jeg vil have et break, og derfor vil jeg ikke træffe beslutninger om noget nyt før tidligst om tre måneder,” siger Thomas Pries.

Kite surfing i New Zealand

Det giver masser af tid til at drikke kaffe og åbne helt op over for forskellige impulser og muligheder. Og så giver det også lige mulighed for at kite-surfe tre uger i New Zealand. Noget som hans kone, Kristina May Pries, fra designbureauet AM har opfordret ham til at gøre – også selvom hun har for travlt til at tage med.

“New Zealand er ikke nødvendigvis det bedste sted at kite-surfe, men jeg har en god kammerat dernede, og jeg har også gået på high-school i New Zealand, så det bliver en rigtig god oplevelse at komme afsted,” siger Thomas Pries. Som i øvrigt bruger AM som base i disse måneder.

Når han taler om at åbne op over for forskellige muligheder, så er det ikke givet, at han vil ende i bureaubranchen.

Thomas Pries er uddannet datamatiker, og er således i udgangspunktet en hard core digitalt orienteret person. Den første del af karrieren foregik da også som henholdsvis web-designer og flash developer hos først Cross Border Communication og siden TBWA Play.

I den første tid var Konstellation ligeledes et meget digitalt orienteret bureau med andre bureauer som kunder.

“Siden flyttede vi os fra det hard core digitale og ind i rummet mellem teknik og ide – mellem digitale kompetencer og 360 grader kommunikation med fokus på koncepter og branding. Vi begyndte også at satse på egne kunder blandt annoncører frem for andre bureauer,” siger Thomas Pries og fortsætter:

“Jeg har selv flyttet mig på samme måde. Jeg er blevet mere og mere optaget af branchens gamle dyder og jeg er også begyndt at beskæftige mig mere med skabelsen af f.eks. film. Hvor jeg tidligere var mest optaget af de teknologiske muligheder, så interesserer den store ide mig meget mere i dag.”

Det digitale er blevet mere kedeligt

Thomas Pries ser det som en naturlig udvikling. Det digitale er i dag meget mere underforstået.

“Desuden synes jeg også det digitale er blevet lidt mere kedeligt. Vi har været mere eksperimenterende tidligere,” siger Thomas Pries.

Så spændvidden for hans muligheder kan ses som datamatikeren, der er blevet kreativ. Han udelukker ikke en mere tech-orienteret fremtid som del af et start-up – eller et sats på at begynde som instruktør af reklamefilm.

“Jeg har som nævnt let ved at blive begejstret. Men det fungerer ikke, hvis jeg ikke er begejstret, og jeg har også erkendt, hvor vigtigt det er, at finde sammen med de rigtige mennesker. Kemien skal være i orden for ellers kommer der ikke noget godt ud af det,” siger Thomas Pries og tilføjer:

“Jeg synes bureaubranchen er fed, så det er bestemt ikke usandsynligt, at jeg kommer til at fortsætte i den. Men indtil videre har jeg valgt at se det således, at jeg har et job, der består af ikke at have et job.”