Af Emil Malte Simonsen, emil.s@bureaubiz.dk

I et ændret format har D&AD nu offenliggjort de første shortlistede cases. Danske cases er i spil i fem kategorier.

Som følge af corona har D&AD som så mange andre awardshows set sig nødsaget til at ændre sin proces.

Som noget nyt offentliggør man derfor de shortlistede cases ad flere omgange, mens vinderne annonceres senere i juni.

Corona har dog ikke ændret på, at feltet som sædvanligt er enormt. Blandt 20.000 indsendte materialer fra 75 lande er tre danske cases blevet shortlistet som finalister til årets D&AD Awards.

Både ’Voiceless Women’ for NGO’en New Lives og TV 2’s egen kampagne ’Alt det vi deler’ er i finalefeltet i forskellige kategorier. Derudover er to danske studerende at finde i opløbet til en D&AD Student Award.

En stærk stemme
’Voiceless Women’ er blevet shortlistet i kategorierne Cinematography / Film Advertising og Direction / Entertainment – Non Fiction.

Bag filmen står produktionsselskabet Uitch Iscratch og instruktørerne Carla Albrechtsen og Martin Nørgaard Furze.

Filmen, der for NGO’en New Lives giver stemme til kvinder, der er blevet solgt til sex, har også tidligere høstet anerkendelse på award-scenen.

Her er det bl.a. blevet til en sølvløve for Film Craft Direction ved Cannes Lions og hele 5 priser ved efterårets The True Award, hvor den også vandt for bedste instruktion.

Se casen her.

TV 2-film fremhævet for casting
TV 2’s ’Alt det vi deler – forbundet’ er shortlistet hele to gange for deres casting – både for Film Advertising og Use of Street Casting.

Filmen, der er produceret af New Land, adresserer at danskerne undgår at tale med fremmede, og undersøger, hvad der sker, når det viser sig, at de er forbundet.

Det er ikke første gang TV 2’s film er i spil til en award. Sidste år blev bl.a. til både en guld og sølv-pris ved det amerikanske Clio Entertainment Award, mens den i Danmark bl.a. modtag Norstats Publikumspris ved The True Award.

Se casen her.

DMJX-studerendes Side Hustle
De to tredjeårsstuderende fra Kreativ Kommunikation på DMJX, Emma Søgaard og Christoffer Vejlø, er blevet shortlistet til en D&AD Student Award.

Det er de i kategorien Side Hustle / Start Up / Student for deres case ‘Follow Their Leader’.

Projektet er en fundraising-platform, der skal stoppe online radikalisering ved at købe falske følgere til profiler, der spreder ekstremistisk propaganda på Instagram.

Se casen her.

Se også de andre shortlistede cases og hele programmet her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club