Efter 12 år i spidsen for VisitDenmark takker adm. direktør Jan Olsen af til foråret.
Jan Olsen blev ansat til at “lede VisitDenmark som en international markedsføringsorganisation og tage kampen op med det faldende antal udenlandske turister,” sagde formand for VisitDenmarks bestyrelse, Brian Petersen til Børsen ved ansættelsen i januar 2011.
Og markedsføring må man sige, at han havde erfaring med. Han var stifter af dialogbureauet Sepia, som han drev i omkring 20 år, og da han blev ansat som CEO i VisitDenmark, var han formand for Reklame- og Relationsbureauernes Brancheforeningen, som KreaKom hed dengang.
VisitDenmark skriver i sin pressemeddelelse, at man har sidste år havde et rekordår for dansk turisme, hvor antallet af kommercielle danske og udenlandske overnatninger landede på det højeste niveau nogensinde.
Nu står man overfor en ny flerårig strategiperiode, og derfor har Jan Olsen sammen med bestyrelsen vurderet, at timingen er rigtig i forhold til at få en ny CEO på banen.
”Jan har gjort det fantastisk gennem årene og har professionaliseret vores måde at promovere dansk turisme på. Han har bl.a. haft et skarpt fokus på, at såvel markedsføringen som udviklingstiltag har stået på et solidt datamæssigt fundament. Han overleverer dermed VisitDenmark i god form, og på vegne af både hele bestyrelsen og dansk turisme skal der lyde en stor tak til Jan for mange års tro tjeneste og flot indsats,” siger Niels Jørgen Jensen, bestyrelsesformand i VisitDenmark.
Hovedpersonen siger selv:
”Det har været et kæmpe privilegium og en helt utrolig spændende udfordring i 12 år at stå i spidsen for at markedsføre Danmark som turistland. Men det at markedsføre Danmark internationalt kræver selvsagt mange dage på farten og væk fra familien. I forbindelse med at jeg takker af, ser jeg frem til at få mere tid til familien og mine andre interesser. Og det gør jeg med sindsro. For VisitDenmark er klædt godt på i forhold til at løfte de fremtidige udfordringer og være med til at sikre, at Danmark oplever en bæredygtig turismevækst i årene, der kommer. Og så glæder det mig selvsagt meget, at VisitDenmarks mange dygtige og dedikerede medarbejdere har været med til at påvirke, at Danmark er kommet fornemt tilbage på sporet efter corona.”