Af Peter Engholm 25@mail.dk

Virksomheder er gode til at udnytte sponsorater, men inden for sport og kultur kan rettighederne håndteres bedre. Et nyt rådgivningsfirma med bureauerfaring vil bringe bl.a. klubber i træning.

I sommer stoppede Henrik Reichel Bartholdy som nordisk direktør i MEC Access. Det blev samtidig et farvel til 14 år i MEC-netværket, som i sin tid købte hans og Katja Moesgaards sponsor- og sportmarketing-bureau.

Hans stop hos MEC var begrundet i at ville prøve noget andet – uden at der før sommerferien var lagt konkrete planer.

Det er der siden – og disse planer er nu konkretiseret i et makkerskab med tidl. salgsdirektør i Team Danmark, Kenneth Gjerlufsen, i form af rådgivningsfirmaet Gjerlufsen Bartholdy, der ”arbejder på at øge bundlinjen på alle typer af kommercielle rettigheder” særligt inden for sport og kultur, samt personrettigheder.

”Hos MEC Access arbejdede jeg på begge sider af bordet, men ofte bestod opgaven i at sikre virksomhederne størst muligt udbytte af et sponsorat. Det er i første omgang ikke formålet med Gjerlufsen Bartholdy – dels har jeg en konkurrenceklausul, dels har jeg oplevet, hvordan en lang række virksomheder efterhånden er ret professionelle i deres udnyttelse af sponsormulighederne. Til gengæld kan vi se et marked i at opkvalificere rettighedshavernes organisation, f.eks. fodboldklubber,” siger Henrik Reichel Bartholdy.

Han tilføjer:

”Det er ikke kun spillertruppen, der behøver de rette talenter, disciplin og træning – det gælder også ved arbejdet med salg af sponsorater og kommercielle platforme. Vi sigter mod at øge den kommercielle forståelse hos vores kunder.”

Det lyder som amatør-tilstande i de professionelle klubber?

”Vi vil i al fald gerne være med til at løfte fokus fra f.eks. bandereklamer til content og data. Vi vil ikke kun sælge deres sponsorater, men vi vil optimere det kommercielle set-up hos kunden – altså rettighedshaveren – så de kan håndtere salg og rettigheder selv,” siger Henrik Reichel Bartholdy.

Han nævner som kunde-eksempel Lyngby Boldklub, der ligger i 1. division i fodbold – men p.t. på en oprykningsplads til Superligaen. Og så skal salgsorganisationen og varesortimentet også være gearet til Superligaen.

”Et andet eksempel på rådgivning inden for rettigheder er en ung dansk designer, der tidligere har beskæftiget sig med bildesign, og som har skabt et nyt koncept omkring el-cykler. Også her er det ikke nok at have en god idé – finansieringen og det kommercielle set-up skal også være på plads, og det kan vi bistå med,” siger Henrik Bartholdy.

Kommentarer

  1. Spændende og rigtig god idé, glæder mig til at følge dit nye virke Henrik.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club