Af Peter Engholm 25@mail.dk

Efter tre år i USA vender Morten Aabo tilbage og bliver partner i et andet bureau end Kunde & Co.

I 2008 sagde Morten Aabo farvel til jobbet som direktør hos Kunde & Co, hvor han bl.a. havde ansvaret for dialog og CRM. I de små fem år hos Kunde blev det til DM-prisen (Codan) og US Postal prisen ved Echo Awards (Berendsen) samt en mere personlig anerkendelse i form af Årets Marketingstrateg.

Men så sagde han farvel – ikke bare til Kunde & Co – men også til Danmark.

“Min kone fik tilbudt et job i USA, og derfor rejste vi afsted. Jeg har haft nogle fantastiske år derovre, og det har været spændende at opleve amerikanerne fra nærmeste hold – samtidig har det rent fagligt været et boost uden lige. Jeg har arbejdet som konsulent for danske og amerikanske bureauer og virksomheder, og det har givet mig et godt indblik i mentaliteten – og hvilke trends, der rør sig,” siger Morten Aabo.

Nu vender han tilbage – og denne gang til et rendyrket dialogbureau i form af Responsive.

Efter tre år i USA har han let ved at pege på en række forskelle mellem de to markeder:

“I USA er der ikke den retailer, ikke det anerkendte brand, som ikke har et struktureret kundeprogram. I Danmark er man i flere henseender på forkant, men udbredelsen halter – her er det traditionelt inden for eksempelvis forsikring og tele, men i USA er det betydelig mere udbredt,” siger Morten Aabo.

Han peger på, at hverken de danske bureauer eller marketingcheferne har været tilstrækkeligt dygtige til at anskueliggøre værdien af CRM. Grundstammen – i form af programmerne, vel at mærke effektive online-programmer – er ellers på plads, mener Morten Aabo.

USA-opholdet var fra begyndelsen planlagt til at vare max. fem år, og Morten Aabo har ikke glemt bureauerne – og de ikke ham – i den tid, der er gået.

“Jeg har fået henvendelser fra flere forskellige bureautyper – bl.a. web og massekom – og det har jeg været taknemmelig for. Men jeg har ikke sluppet min gamle metier, dialog,” siger Morten Aabo.

Han er således pr. 1. juni tiltrådt som partner i Responsive.

“Jeg har kendt Tomas Gorrissen og Torben Vejen i mange år og véd, at vi ikke skal bruge tid på at afstemme forventninger og strategi. Bureauet er sundt og godt, og jeg skal bl.a. bidrage med at tage det til det næste niveau – og nå ud til bredere kundegrupper,” siger Morten Aabo.

Markedet er stadig famlende, men Morten Aabo tvivler ikke på, at vi får lagt de nuværende dårligdomme bag os. Og han har et bud på, hvad næste bølge vil rumme – igen med USA-indtrykket i baghovedet:

“Danske virksomheder er stadig meget produktorienterede, men kampen om kunden vil blive intensiveret. Tanken vil være, at hvis ikke vi får fat i kunden, så gør konkurrenten det. CRM har kørt op og ned, og jeg tror, at det er på vej op – og at bureauerne kommer til at tage større ansvar som outsourcing partner og ikke kun tænke i kampagner,” siger Morten Aabo.

Kommentarer

  1. Stort tillykke til både Morten og Responsive! Det bliver spændende at følge.

  2. Hej Morten,

    velkommen hjem – det bliver spændende at følge dig i medierne:-)

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club