Af Peter Engholm, journalist

Morten Kristensen er med egne ord ”gået ind i en startup-verden”. Det sker som direktør og partner for bureau-delen i det nye Gonzo.

Morten Kristensen er netop tiltrådt som direktør for – og partner i – Gonzo Agency. Sidste efterår forlod han posten som CEO for Mediacom oven på en transformation, og det er en ganske anden type bureau, han nu skal stå i spidsen for:

”Vi vil lave et bureau, som er specialister på generation Z. En generation, der fundamentalt udfordrer både medier og brands, og som er den mest oplyste og bevidste generation, vi endnu har set. Generationen har fået sin del af kritik fra bedrevidende boomere for at være både forkælede og selvcentrerede, men frem for alt er det en generation, som stiller nogle helt andre krav til brands,” siger Morten Kristensen.

“Generation Z er et strategisk møgvigtigt projekt, og denne udfordring løfter vi”

Gonzo har tidligere været fokuseret på YouTube, YouTubere og influencere. Det er ikke blevet forladt, men spillepladen skal udvides i det nye bureau:

”Vi er målgruppe-orienteret snarere end kanal-orienteret – vi går horisontalt til værks, hvor vi før var vertikal ekspert. Generation Z er et strategisk møgvigtigt projekt, og denne udfordring løfter vi,” siger Morten Kristensen.

Bureauet har godt 10 medarbejdere, og alene på dét felt er der et stort spring fra de næsten 100 personer, som Morten Kristensen sagde farvel til hos Mediacom.

”Dette er ny start. Det er noget helt andet end GroupM, idet jeg er gået ind i en startup-verden. Og selv om jeg har nydt tiden og de fantastiske kolleger i GroupM, så har jeg savnet den energi og entusiasme, der ligger i at beskæftige sig med noget, der skal bygges fra bunden.” siger Morten Kristensen.

Han forudser ikke nævneværdige overlap mellem sin gamle og sin nye arbejdsplads:

”Gonzo var kunde hos både Mediacom og Mediacom Beyond Advertising, og parterne kan sagtens fungere side om side,” siger Morten Kristensen.

Gonzo-gruppen fik sidste efterår ny ejer i Martin Linnemann Larsen, efter et stort IT-projekt uden for bureauet stødte på grund. De daværende ejere kastede ved den lejlighed håndklædet i ringen, og med det nye ejerskab er der fulgt en ny struktur, hvor bureau og IT-projekt udgør hvert sit selskab.

Gonzo Agency er ifølge Morten Kristensen ”kommet okay igennem coronaen,” og bureauet og søsterselskabet er flyttet til Nordhavn i København – til 1000 m2, hvoraf studier fylder en stor del. Pladser til både studerende og start-ups er på tegnebrættet.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club