Tidligere reklamemand har succes som forretningsmand

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Tidligere bureauejer driver i dag en tre-cifret millionforretning, og der kom for alvor skub i forretningen, da han fandt nogle gamle design-bøger.

Engang var Bergsøe et af de helt store navne i den danske reklamebranche. Et af selskaberne i gruppen var Bergsøe 2, der havde Jesper Bjørn Christiansen som både direktør og medejer i en årrække.

Bergsøe-navnet er væk fra branchen – og det er Jesper B.Christiansen også. Til gengæld kan han prale med succes i en helt anden genre. Sammen  med sin kone driver han i dag en trecifret millionforretning – og det går så godt, at han har været nomineret som Årets ejerleder og er blevet portrætteret i Jyllands-Posten..

Virksomheden  hedder GreenGate Europe A/S og fremstiller og sælger franskinspireret interiør til boligen for omkring 120 mio. kroner om året.

Jesper Bjørn Christiansen er ikke tidligere reklamemand for ingenting. Han fortæller blandt andet i Jyllands-Posten, at han har sikret virksomhedens brand value ved at registrere rettigheder i Europa, Asien og USA.

Samtidig siger han:

”Vi er meget omhyggelige og alle steder har vi egen kvalitetskontrol. Det er helt nødvendigt både for produkterne, men også for at bevare vores image og omdømme, eksempelvis i forhold til børnearbejde og ordentlige arbejdsforhold”.

Der kom for alvor skub i virksomheden, da Jesper Bjørn Christiansen fandt nogle gamle, dyre designbøger fra Marcel Boussac, som havde været designer hos Christian Dior og i konkurrence med Designers Guild bød Jesper Bjørn Christiansen på disse skitsebøger.

Jesper Bjørn Christiansen har tidligere udtalt, at de bøger udgør et af virksomhedens største konkurrencemæssige aktiver.

Med bøgerne som udgangspunkt blev produktionen og omsætningen mangedoblet. For eksempel produceres og markedsføres der hver sjette måned 600 nye puder, kopper, grydelapper og andre ting til køkken og hjem.

GreenGate har datterselskaber i USA og i Asien. I Asien er målet at få 150 butikker, hvor man allerede har 32 i Japan i samarbejde med en lokal partner. Desuden forventer virksomheden ifølge Jyllands-Posten at etablere sig i Mellemøsten.

Jesper Bjørn Christiansen har netop været nomineret til Årets Ejerleder, hvor han dog måtte se sig slået af Peter Eriksen fra Nilpeter A/S, men den tidligere bureaudirektør fik en flot udtalelse med fra juryen:

”Jesper Bjørn Christiansen formår at skabe et rum for nytænkning og kreativitet på arbejdspladsen. Kreativiteten støtter sig dog op ad analyser, der sikrer den forretningsmæssige sammenhæng med GreenGates aktiviteter. Med patenter og køb af rettigheder er det lykkedes ejerlederen at fremtidssikre virksomheden. Ved at skabe de rette rammer og arbejdsbetingelser, er det lykkedes JBC at fastholde mange medarbejdere i virksomheden. Ejerlederen har desuden udvist modet til at gå nye og egne veje. Han er en visionær og karismatisk ejerleder, der nyder stor tillid og troværdighed i organisationen”.