Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: 10 kroners systemet blev til ved en tilfældighed, men nu bliver tiger-kædens stifter milliardær på at sælge den.

Tiger-kædens koncept, hvor alt som udgangspunkt sælges for en ti’er, blev til ved en tilfældighed.

Ejeren og stifteren Lennart Lajboschitz skulle med familien på ferie og svigerinden skulle passe butikken.

For at gøre det nemt for hende, sagde Lennart Lajboschitz, at hun bare skulle sælge alt for en ti’er.

Mens familien var på ferie, gik salget forrygende. Selv de varer, der før kostede under 10 kroner, solgte bedre.

”Når kunderne kommer ind og hører, at alt koster 10 kroner, er det som om, at de bare lægger alt i kurven”, siger Lennart Lajboschitz til Jyllands-Posten. Han mener, at det enkle prissystem gør det nemt for kunderne at træffe et valg.

Den første butik åbnede i 1988. I 2007 blev det til en franchisekoncept. I dag har kæden 170 butikker i 16 europæiske storbyer – samt en butik i Japan.

Kapitalfonden EQT køber nu 70 procent af aktierne, hvilket gør Lennart Lajboschitz til millardær. Der er planer om at udvide til 500 butikker på tre år (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 7 samt Børsen, p. 12).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club