Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Branceklip: Tiger-butikkerne fravælger både reklamebureauer og traditionel reklame. I stedet satser man på oplevelser - bl.a. gennem finkulturen.

”Traditionel reklame er fucking kedelig”. Den udtalelse kommer ikke fra en af de upcoming unge, men fra grundlæggeren af Tiger-butikkerne, Lennart Lajboschitz, der er i midten af halvtredserne.

Han er blevet interviewet til Børsen, hvor han også kundgører, at Tiger-kæden med 400 butikker i 23 lande og en forventet omsætning i 2014 på kr. 3 mia. ikke har noget ”reklamebureau og andre fordyrende mellemled”.

Tigers overordnede strategi handler om at skabe oplevelser og sociale relationer. I Lennart Lajboschitz’ optik er det især oplevelser, der er rettet til et smalt publikum, som han gerne vil udbrede og gøre bredt.

Det gør han ved at indgå samarbejde med forskellige kulturinstitutioner som f.eks. kunsthallen Charlottenborg og Statens Museum for Kunst.

Tiger sælger f.eks. muleposer med motiver fra Statens Museum for Kunsts udstilling sammen med to billetter til udstillingen. Det koster 50 kr. for kunden, der i alt får værdi for 270 kr.

Hverken Tiger eller Statens Museum for Kunst tjener penge på det, men Tiger kobler sit image på museet og museet kommer i kontakt med et publikum, der ikke er oplagte musumsbesøgende.

Kundernes oplevelser i butikkerne er også vigtig for Tiger-grundlæggeren og ifølge grundlæggeren vil han gerne overføre stemningen fra Glyptoteket, hvor han altid er kommet.

”Vores allervigtigste markedsføring sker i butikker. Traditionel reklame er fucking kedelig, og vi har ikke lyst til at lefle for normalmarkedet. Hvis vi bare laver det samme som alle andre, så giver det os ingen identitet. Det er vigtigt at finde vores særpræg,” siger han til avisen.

Nyt koncept på vej

Lennart Lajboschitz er i gang med det næste koncept. Han vil skabe et oplevelsesunivers i rigtige sociale rum som modstykke til virtuelle fællesskaber.

Et spilmarked hvor voksne kan spille bordtennis, bordfodbold og brætspil.

”Jeg ser en kæmpe mulighed i at skabe sociale rum i storbyer, hvor voksne mennesker kan mødes og lege. Det passer perfekt sammen med Tigers overordnede strategi om at skabe oplevelser og sociale relationer, ” siger Lennart Lajboschitz til Børsen.

Børsen MedieMarked, p. 4-6.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club