Tiger vælger reklamebureau efter usædvanlig pitch

Peter Engholm
25@mail.dk

Den stærkt ekspanderende kæde har ikke haft en brandingstrategi uden for butikken – eller et egentligt bureausamarbejde. Det kommer nu.

Tigers stifter, Lennart Lajboschitz, har tidligere sagt om kæden, at ”vi bygger flyet, mens vi flyver”. Men nu vil man gerne længere frem i cockpittet.

Dét understregede Klaus Vemmer, nyligt udnævnt Head of Global Marketing, i sidste måned i Bureaubiz.

Flying Tiger Copenhagen, som er det nye navn, skal blive klogere og smartere i sin kommunikation, lød erkendelsen – på et særdeles positivt grundlag: Kæden fik sidste år 174 nye butikker (nu næsten 600 i alt), omsætningen var på 3,6 mia. kr. og overskuddet på 210 mio. kr.

Og til dét formål har Flying Tiger Copenhagen nu valgt Hjaltelin Stahl som nyt bureau.

”Vi har hidtil kun haft én konsekvent kanal; vores butikker. Og vi har ikke haft en brandingstrategi uden for butikkerne. Opgaven er at få skabt den samme følelse, som kunderne oplever inden i vores butikker, på alle relevante kontaktpunkter uden for butikkerne ,” siger Klaus Vemmer.

Hjaltelin Stahl blev valgt i en konkurrence mellem fem bureauer, og processen var usædvanlig – med en brand-utility som et centralt punkt:

”En klassisk pitch er en dræber for alle parter. Og det giver ingen mening, at bureau og kunde ikke taler sammen, mens bureauet arbejder under pitchen. Og heller ikke et traditionelt strategisk og kreativt oplæg giver mening, for vi kommer hverken til at se vanlige annoncer eller TVC’er. Vi søger løsninger, der skaber involvering blandt vores kunder,” siger Klaus Vemmer.

Flying Tiger Copenhagen bad de fem bureauer om at byde ind med et brandkoncept og en brand-utility. Efter en uge mødtes parterne, og bureauerne fik otte timer til at løse en konkret case – en relevant salgsopgave – som skulle tage sit udgangspunkt i et nyt brand/kreativt koncept og en i brand-utility. Efter de 8 timer fik hvert bureau 40 minutter til at præsentere deres tanker og løsninger.

”En brand-utility løser en opgave eller et problem for vores kunder – vel at mærke på en måde, der hænger godt sammen med Tiger som afsender. Flying Tiger Copenhagen er en sjov butik med produkter, du kan bruge og har behov for – også uden at du nødvendigvis lige var klar over det,” siger Klaus Vemmer.

Han tilføjer, at bureauerne havde frit spil – hvordan brandkonceptet eller utility’en skulle justeres efter de mange markeder, Flying Tiger Copenhagen er ude på, kunne man tage højde for bagefter.

”Vi fik engagerede bud fra alle fem bureauer – og positiv feedback for vores tilgang. Hjaltelin Stahl leverede det mest overbevisende bud, hvor bl.a. indsigts-delen ramte klokkerent. Vi glæder os til at arbejde videre på konceptet og utility’en,” siger Klaus Vemmer.