TikTok går dansk til værks

Peter Engholm,
journalist

I sit blot andet interview til et dansk medie lægger TikToks nordiske chef, Liv Sandberg, vægt på lokale tiltag over for annoncører og bureauer: Et dansk kontor og en ny award. Og der er valgt bureau til Danmark.

Videoplatformen TikTok rundede allerede sidste efterår 1 milliard månedlige brugere og nåede, ifølge Forbes, denne milepæl på kortere tid end både Facebook og Instagram.

Verdenspremieren på det sociale medie ligger mindre end fire år tilbage, og ”TikTok er the new kid on the block”, siger TikToks nordiske chef, Liv Sandberg – med den officielle titel managing director, global business solutions, TikTok Nordics.

Under Cannes Lions i sidste uge havde TikTok sit eget telt på festivalens private strand, og TikTok var mediepartner for Future Lions. Umiddelbart store armbevægelser, men Liv Sandberg anlægger en ydmyg og imødekommende tilgang.

”Det var naturligt for os være til stede i Cannes for at hylde og fejre kreativiteten – for at blive inspireret og for at inspirere andre. TikTok handler om kreativitet og om at være naturligt til stede,” siger Liv Sandberg.

Hvordan vil I inspirere andre?

”Ved at opmuntre brands og bureauer til at tilføre autenticitet og humor – og ikke forstyrre. TikTok lægger op til, at brands tager del af samtalen – og at de gør det her og nu, i modsætning til en TVC, der kan være mange måneder undervejs,” siger Liv Sandberg.


Liv Sandberg, TikToks managing director, global business solutions, Nordics

Hun tilføjer:

”TikTok lægger vægt på glæde og inspiration – og på, at brands slipper taget lidt ved f.eks. at samarbejde med kreatører. Derfor lancerer vi snart ‘branded mission’, hvor brands lægger deres brief ud og herefter crowdsourcer kreativitet. TikTok handler ikke om antallet af følgere, men om hvor dragende selve indholdet er. Det er en anden måde at arbejde på, end markedet er vant til – og en ændret dynamik.”

Ny award skal fejre kreativitet
Inspirationen kommer bl.a. fra Cannes, men for Liv Sandberg er hverdagen nordisk – og gerne også dansk. Og med en udstrakt hånd til annoncører og bureauer:

”Vi står stærkt på den globale scene, men vi skal også stå stærkt lokalt – og være både tilgængelig og transparent. Vi har rekrutteret foreløbig tre danskere, i første omgang til vores Stockholm-kontor, men planen er at åbne et Københavner-kontor inden så længe,” siger Liv Sandberg.

Dertil kommer en særlig prisuddeling, TikTok-awards, til efteråret.

”Vi vil gerne vise créme de la créme af det kreative, nordiske TikTok-arbejde. Og vi har sammensat en jury af nordiske profiler fra både bureau- og annoncørside – bl.a. Maria Christina Sega, Virtue, og Rebecca Eliasson, L’Oréal, fra Danmark. Vinderne af den nordiske TikTok-award kommer videre til den globale udgave.”

Dansk bureau er netop valgt
Efter en længere pitch-process i foråret har TikTok valgt Holm Kommunikation som dansk bureau.

Bureauvalget understreger ønsket om et stærkt engagement, hvor man gerne vil være til stede og synlig i det danske marked, hvor TikTok ”oplever stor fremgang”.

Holm Kommunikation skal hjælpe TikTok med forskellige kommunikationsopgaver på tværs af PR, PA, events og kampagner.

Holm Kommunikation håndterer i forvejen både danske og internationale kunder som PlayStation, Polestar, Unity, Adobe og Ericsson.