Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

En ny kampagne skal hjælpe unge med at sige nej til at flytte for deres venner. Den trækker inspiration fra troll-fænomenet Rick Rolling, og bruges bl.a. til at lancere Pelican Self Storage på TikTok.

Det går godt for Pelican Self Storage. Så godt, at opbevaringsvirksomheden i dag er gået ud med en kampagne, der  ikke henvender sig til målgruppen for opbevaring. 

Målgruppen hedder normalt 28+, mens den nye kampagne er målrettet unge. Den skal gøre brandet top of mind i god tid og lanceres forud for en større brandingindsats, der bliver søsat senere på året. Begge er udviklet i samarbejde med Unknown, og begge skal etablere brandplatformen ‘Plads til alt’.

Kampagnen er skabt ud fra indsigten, at flyttesituationen er første gang, unge mennesker tager stilling til opbevaring. Derfor spiller kampagnen på selve flytningen, der for de fleste unge mennesker involverer at spørge venner og familie om en hjælpende hånd – og obligatorisk aflønning i pizza og øl. 

”Den hjælp er der ofte mange, som gerne stiller til rådighed,” siger Andreas Green Lorentzen, kreativ direktør hos Unknown, i en pressemeddelelse. Han fortsætter: 

”Men hvis de unge selv kunne bestemme, og ikke lå under et socialt pres for at skulle hjælpe, så ville de nok hellere bruge deres tømmermænds-lørdag på Netflix end på at slæbe tunge ting ned fra femte sal.”

Kampagnen skal derfor give de fodslæbende flyttere en måde at sige nej til at blive hjælpende hænder. Et link til siden nobro.dk kan gøre tricket, mener Andreas Green Lorentzen. 

Hvis man følger linket, vil man blive mødt af en video med dansende flyttemænd, der synger, danser og rapper ”that’s gonna be a no, bro”. 

Rick Rolling anno 2021
Andreas Green Lorentzen fortæller, at kampagnen trækker inspiration fra det gamle Rick Rolling-fænomen, som internettrolde anno cirka 2010 flittigt brugte. I sin simpelhed lokkede uskyldigt udseende links uforvarende sjæle til at se videoen til Rick Astleys ‘Never gonna give you up’-hit fra 1987. 

Dét throwback skal nu genoplives i en 2021-version. Kampagnen kommer udelukkende til at leve på de sociale medier – og særligt på TikTok, som Pelican Self Storage benytter lejligheden til at lancere sig selv på. Kampagnefilmen, der er produceret af Mellow, vil desuden blive versioneret til YouTube, Facebook og Instagram. 

”TikTok er selvfølgelig meget mere end dans, men musik fylder stadig en hel del på platformen. Det virkede derfor oplagt, at det netop var med denne kampagne, at vi skulle starte vores tilstedeværelse på det nye medie,” siger Bjarke Rasmussen, marketingschef hos Pelican Self Storage. Han uddyber: 

“For os er det vigtigt, at vores tilstedeværelse på TikTok er underholdende frem for kommerciel. Derfor behøver vi ikke at skære alting ud i pap og placere et stort logo i ansigtet på folk hvert sekund af filmen. De versioner, som vi kommer til at køre på TikTok, læner sig derfor i højere grad end resten af kampagnen op af memes og internettets humor.”

Se kampagnefilmen her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club