Marketingdirektør med nyt job: Tillid til marketing øger også kravene

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

10 spørgsmål til Anders Fisker Olesen, Systemfrugt. Han er trådt ind i et job, der er blevet løftet i organisationen. Det viser tillid – men hæver også forventningerne til marketing.

System Frugts nye marketingdirektør, Anders Fisker Olesen, der kommer fra en årelang karriere hos Arla Foods, er tiltrukket af Virgin og imponeret af Red Bull og har Steve Jobs og Astrid Lindgren som forbilleder.

Læs også svaret på de øvrige af 10 spørgsmål, vi har stillet ham, hvor han bl.a. sammenligner sit fritidsjob som fodboldtræner med organisering af et brand.

Ligesom han ser udfordringer ved det stigende antal af både forbruger-touchpoints og medier og svarer på, hvad der er vigtigt i samarbejdet mellem bureau og kunde.

10 spørgsmål til marketingdirektøren:

  1. Du er ansat i en stilling, der netop er opgraderet til at være med i virksomhedens ledelse. Hvad ser du som konkrete fordele ved det?

    Det vil have den fordel at marketing nu direkte kan sætte et forbrugerfokus på højeste niveau i organisationen. Det vil medvirke til, at vi i hele organisationen kan skærpe vores interesse for forbrugernes behov.

    Udover et øget forbrugerfokus ser jeg også en fordel i, at marketing i større grad nu skal formå at binde en værdiskabelse i forretningen sammen med marketing indsatsen.

    Endeligt så er en opgradering et tydeligt signal til en marketingafdeling om tillid til marketing…. og formentligt endnu større forventninger.

  2. Branding bliver prioriteret højere hos Systemfrugt nu end tidligere. Hvad vil det konkret betyde for virksomhedens markedsføring fremadrettet? 

    Den analyse har jeg endnu ikke landet helt, men det er givet, at vores brandpositionering skal være knivskarp for, at alle vore aktiviteter kan bygge vore positioner endnu stærkere. Vores primære brand, Earth Control®, har på meget kort tid skabt noget unikt i Danmark omkring point of purchase, og står for mig som et lysende eksempel på værdien af at arbejde fra hylden og bagud mod forbrugerne og dermed en større brand equity.

  3. Hvad brænder du mest for?

    Jeg brænder for at drive forretning ud fra solid forbruger- og markedsindsigt og jeg er passioneret omkring at bygge brands som forbrugerne finder relevante og holder af. Derudover er jeg overbevist om, at marketing skal mestre at skabe tilvækst i vore kategorier således, at både forbrugerne og vore kunder opnår fordele.

  4. Nævn de to største udfordringer for marketing i disse år.

    Det faktum, at antallet af forbruger-touchpoints og medier er eksploderet i vores digitale liv er en kæmpe udfordring, fordi det forvirrer. Vi mangler ofte valide målinger af effekt – og digital aktivering kan tendere til at være svaret før nogen har forstået spørgsmålet. Med det mener jeg, at vi mere end nogensinde skal være klare på, hvad vore brands og marketingstrategier skal levere for derefter at vurdere medier og effekter.

    Den anden udfordring er en konsekvens af ovenstående: Brands får ofte flere og flere bureauer som hver især er specialiserede. Det udfordrer marketingorganisationen til at være dygtige og meget tydelige i alle briefinger.

  5. Nævn et firma, du synes gør det godt inden for markedsføring.

    Red Bull for at stå knivskarpt i forhold til deres målgruppe og for meget konsistent at være tilstede, hvor målgruppen er.

  6. Hvad er især vigtigt i samarbejdet mellem bureau og virksomhed?

    At stille krav – (1) fra bureauets side til en skarp, fokuseret og afklaret briefing i alt arbejde – også når det skubber lidt til marketing afdelingerne – der er alt for mange dårlige briefings derude og – (2) for marketingafdelingerne at forlange kreativitet som leverer på briefing og tilgå alle bureauoplæg struktureret med præcise feed-backs med kun een voice of the company.

  7. Nævn en kampagne eller et arbejde, der har gjort indtryk på dig. 

    Her kommer jeg ikke udenom Arla Foods og det helt unikke brandarbejde, der er leveret konsistent over mere end 10 år på Lurpak, hvor man med Good Food Deserves Lurpak har formået at give smør en langt større rolle i food end blot at kæmpe og vinde i den kategori, hvor produktet industrivis hører til. Imponerende og anerkendt!

  8. Du har sideløbende med dit job i Arla været fodboldtræner for din søns drengehold. Gør du det for drengenes skyld eller giver det også dig selv noget?

    Enhver som har været børnetræner i en holdsport ved hvor simpel og tydelig man er nødt til at være i alt, hvad man fortager sig for at få det basale til at virke. Herefter kan vi så bygge på. Det minder lidt om organisering af et brand. Jeg tror på at gøre ting simple for at få dem til at vokse. Læg så hertil at du får lov til at træne nogen i noget som er det vigtigste i deres verden – selv i regnvejr…

  9. Hvis du frit kunne vælge i hele verden, i hvilket firma, ville du så gerne arbejde næste gang du skifter job?

    Virgin – jeg er meget tiltrukket af at udfordre det bestående.

  10. Hvem er dit forbillede?

    I business, Steve Jobs på grund af hans dedikation til produktet og troen på at vide, hvad vi som forbrugere vil have og er villige til at betale for.

    I kulturen Astrid Lindgren for hendes livslange evne til at skrive om børn til børn.