Tivoli har sagt farvel til &Co

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

I stedet har Tivoli insourcet lead-rollen og vil selv udvikle kampagnerne. Samarbejdet med media- og digital-bureau er intakt.

I 2009 blev &Co – oven på først en dialogrunde og siden en pitch – valgt som Tivolis reklamebureau. Samarbejdet blev indledt med en halloween-kampagne, og netop en halloween-kamagne bliver også det sidste, bureauet laver for Tivoli. 

Tivoli har nemlig sagt farvel til &Co og har valgt ikke at erstatte det med et nyt reklamebureau. Samarbejdet med mediabureauet og digitalbureauet – hhv. MEC og Magnetix – fortsætter.

I stedet har Tivoli valgt at insource lead-rollen med det formål at skabe en større sammenhæng i markedsføringen.

Derfor har man gennem det seneste halvandet års tid justeret kompetencerne internt, bl.a. ved at ansætte nye medarbejdere.

”Vi laver i forvejen rigtig meget af vores kommunikation selv, og med de nye kræfter, vi har fået ombord, var tiden rigtig til selv at prøve kræfter med sæsonkampagner og Fredagsrock. Ét af vores mål med den beslutning har været at skabe en større sammenhæng mellem massemedier og aktiveringen af vores egne – og meget stærke – medier. Det syntes jeg, vi er lykkedes rigtig godt med,” fortæller marketingchef Thomas Erichsen.

Han fremhæver holdet bag indsatsen: Art Director Hans-Henrik Tønnesen og projektchef Annette Flinck, der begge har en baggrund på bureausiden.

Hans-Henrik Tønnesen siger om udfordringen ved at udvikle julekampagnen internt:

”Det er en stor arv at skulle løfte efter &Co, som med deres unikke visuelle univers har sat barren højt og styrket Tivolis brand de seneste år. Derfor var det også med en stor portion ærefrygt og respekt, vi gik i gang med opgaven, så jeg håber virkelig, de føler, vi har taget kærlig hånd om deres arbejde.”

Samtidig med, at Tivoli således selv vil køre sine kampagner, står man dog for at skulle ud for at finde en ny marketingchef, idet det blev meldt ud i forgårs, at Thomas Erichsen selv går tilbage til bureau-siden og bliver Business Director hos DDB Copenhagen.

Den første kampagne fra Tivolis egen hånd – dog i tæt samarbejde med MEC og Magnetix – indeholder for første gang i flere år en julefilm, som vises på YouTube , web TV og Facebook. Den kan ses her:

”Vi ville først og fremmest skabe et kommunikativt koncept og visuelt univers, der kunne favne alle vores forskellige tiltag, elementer og kanaler og tilføre udtrykket noget af den gemme-værd,i som de gamle plakater havde – sammen med de velkendte Harlekin-tern. Og så har vi forsøgt at give de enkelte budskaber en mere poetisk tonalitet, for at understrege den stemning som Haven har at byde på i julen,” siger Hans-Henrik Tønnesen.