To AD’er bag løgnedetektor

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

To danske art directors har udviklet en løgnedetektor, der viser, hvor mange løgne Donald Trump har nået at fortælle på 100 dage.

De to Art Directors Martin Furze, Subsero og Camilla Ploug, Ogilvy, har udviklet et site, der fungerer som en digital løgnedetektor direkte møntet på udsagn fra præsident Trump.

Sitet, der hedder Poligraph.live er blevet omtalt på Trendhunter.com og på award-sitet awwwards.com, hvor det i denne uge er nomineret som case of the week.
 Du kan give det en stemme med på vejen her.

Løgnedetektoren er aktiv døgnet rundt, således at hver eneste løgn fra Trump automatisk skulle blive fanget via en Artificial Intelligence. Og sitet kan i realtime sortere mellem alle artikler på de største nyhedssider i verden. Efterfølgende bliver alle løgne registreret og konverteret til posts på sitet.

”Siden er designet så det virker som en løgnedetektor med nåle, der tegner grafudslag, hver eneste gang en løgn tikker ind. Når en løgn registreres vokser Trumps næse en lille smule. Vi har valgt at døbe sitet PoliGraph, som er et sammentræk af politics og polygraph, siger Martin Furze og fortsætter:

”Målet er at gøre politik lidt mere transparent, da vi synes det til tider kan være temmelig uoverskueligt at gennemskue politikernes udtalelser. I Trumps tilfælde oplever vi en direkte radikalisering af den politiske sandhed. Noget som vi mener, er nødvendigt at sætte fokus på.”

Når Trump har løjet, vokser næsen.