To analyser gav forskellige resultater på Black Friday effekt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Black Friday ligner en succes også for onlinebutikkerne. Spørgsmålet er dog hvor meget. To forskellige analyser har vækst – men meget forskellig vækst.

Hastværk er lastværk lyder et gammelt ordsprog. Om det gælder her kan man diskutere, men allerede i mandags kom den første analyse af, hvordan det var gået onlinebutikkerne på Black Friday.

Nu er den næste analyse også kommet og selvom de to analyser har samme konklusion – at Black Friday var en succes – så er der stor forskel på graden af succes.

Novicell meldte allerede i mandags ud, at omsætningen på Black Friday var steget med ikke færre end 113 procent i år i forhold til sidste år. Men her var der ingen Black Friday. Analysen var dog kun baseret på 14 onlinebutikker.

FDIH har været lidt længere om at analysere effekten af den amerikansk inspirerede udsalgsdag – og spurgt flere – nemlig 53 butikker.

Ifølge FDIHs analyse havde 63 procent af de adspurgte onlinebutikker haft en omsætning, der lå 30 procent højere på Black Friday end på en almindelig fredag.

Selvom det vel ikke er specielt bemærkelsesværdigt, at stærke tilbud giver meromsætning i forhold til dage uden tilbud, så giver tallene nok en indikation om, at danskerne har taget Black Friday til sig – også på nettet:

95 procent af dem, der var med i FDIHs undersøgelse – vil gentage Black Friday næste år og 36 procent af e-handelsbutikkerne, der ikke var med i år, vil deltage næste år.

I øvrigt var det ’en spontan beslutning’ for hele 42 procents af netbutikkernes vedkommende at deltage i Black Friday i det de tog beslutningen om at være med inden for en uge før den sorte fredag.