Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Black Friday ligner en succes også for onlinebutikkerne. Spørgsmålet er dog hvor meget. To forskellige analyser har vækst - men meget forskellig vækst.

Hastværk er lastværk lyder et gammelt ordsprog. Om det gælder her kan man diskutere, men allerede i mandags kom den første analyse af, hvordan det var gået onlinebutikkerne på Black Friday.

Nu er den næste analyse også kommet og selvom de to analyser har samme konklusion – at Black Friday var en succes – så er der stor forskel på graden af succes.

Novicell meldte allerede i mandags ud, at omsætningen på Black Friday var steget med ikke færre end 113 procent i år i forhold til sidste år. Men her var der ingen Black Friday. Analysen var dog kun baseret på 14 onlinebutikker.

FDIH har været lidt længere om at analysere effekten af den amerikansk inspirerede udsalgsdag – og spurgt flere – nemlig 53 butikker.

Ifølge FDIHs analyse havde 63 procent af de adspurgte onlinebutikker haft en omsætning, der lå 30 procent højere på Black Friday end på en almindelig fredag.

Selvom det vel ikke er specielt bemærkelsesværdigt, at stærke tilbud giver meromsætning i forhold til dage uden tilbud, så giver tallene nok en indikation om, at danskerne har taget Black Friday til sig – også på nettet:

95 procent af dem, der var med i FDIHs undersøgelse – vil gentage Black Friday næste år og 36 procent af e-handelsbutikkerne, der ikke var med i år, vil deltage næste år.

I øvrigt var det ’en spontan beslutning’ for hele 42 procents af netbutikkernes vedkommende at deltage i Black Friday i det de tog beslutningen om at være med inden for en uge før den sorte fredag.


Kommentarer

  1. Der skrives i artiklen, at der ikke var Black Friday sidste år. Det passer ikke, mange butikker holdt også Black Friday sidste år. Så måske det gamle ordsprog “hastværk er lastværk” også kan bruges om artiklen 🙂

  2. Jeg har for øvrigt selv udfyldt FDIH’s spørgeskema, og undrede mig specielt over at, som grafikken i artiklen også viser, den største vækst der kunne krydses af var “over 30%”. Jeg har hørt om flere web-butikker der oplevede en mangedobling af salget Black Friday. Overskriften fra FDIH om at mange butikker havde over 30% vækst i omsætningen, er ikke forkert, men reelt tror jeg at væksten var langt større.

  3. Det var ikke hastværk – det var uvidenhed. Hvad der så er værst må andre afgøre. Men holdt online butikker også Black Friday sidste år?
    Under alle omstændigheder – vi beklager vores uvidenhed.

  4. Som Peter Gram også nævner bygger de to analyser på to forskellige slags data, og derfor kan man ikke sammenligne “over 30%” og “113%”.

  5. Derudover så ligger der vel også en væsentlig forskel i, at Novicells undersøgelse baseres på fakta, FDIHs undersøgelse derimod er et spørgeskema og dermed oplevet virkelighed.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club