To annoncører: Det er kvinderne, der bestemmer

Peter Engholm
25@mail.dk

Isenkræmmerkæden Imerco er ved at skifte spor ud fra erkendelsen af, at det er kvinderne, der bestemmer. Derfor skal positionen og markedsføringen være mere feminin.

For nylig argumenterede både Hanne Schmidt, kreativ direktør i Public, og LoweFriends for at rette markedskommunikationen mere direkte mod kvinder, da disse står bag hovedparten af alle købsbeslutninger.

Det gav en debat på Bureaubiz, hvor procentsatser og reklamer, der dårligt nok virker målrettet mod mænd, blev diskuteret.

Nu melder to annoncører sig på banen – til fordel for kvinderne. Lidl i Danmark glædede sig i går over, at godt 70 pct. af discountkædens 40.000 Facebook-fans er kvinder – og næsten halvdelen af disse er i alderen 25-44 år. Og dem vil Lidl ekstra gerne have i tale, for det er dem, der bestemmer.

I dag er det Danmarks største isenkramkæde, Imerco, som taler kvindernes sag:

”Vores analyser viser, at det i 9 ud 10 tilfælde er kvinder, der bestemmer, hvad der skal købes ind til hjemmet. Derfor vil vi gerne henvende os yderligere til kvinderne, så vores sortiment bliver lidt mere feminint at se på,” siger Imercos adm. direktør, Frederik Brønnum, til Børsen.

Han vil bl.a. fokusere mere på markedsføring, og over for Bureaubiz kæder han det sammen med kvinderne:

”Vi kan ikke udrette mirakler fra dag til dag, men det langsigtede mål er, at indpakningen skal være mere feminin. Det vil også gælde eksempelvis salgsaviserne, der er vores driver i markedsføringen: Her vil opgraderingen i feminin retning kunne ses i bl.a. layoutet og varerne,” siger Frederik Brønnum.

Stilen vil også blive lagt om, så tilgangen blive mindre tilbuds-orienteret og mere image-skabende og løsningsorienteret.

”Vi har på blot 12 måneder fået 620.000 medlemmer i vores kundeklub Imerco+. Langt størstedelen af disse medlemmer er kvinder. Og vi vil bruge klubben – og gå i dialog med medlemmerne – mere, end vi gør i dag,” siger Frederik Brønnum.

Imerco anvender Brandhouse som bureau.