To bureaudirektører får attraktive bestyrelsesposter

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

MadX er et projekt, der tager sigte på at skabe samling af den megen innovation, der foregår på fødevaremarkedet i Danmark. Bestyrelsen er nedsat af Fødevareministeren.

Det syder og bobler omkring det danske fødevaremarked. Verdens bedste kok, verdens bedste restaurant – og en Claus Meyer, der prædiker, at det nordiske køkken kan blive et superbrand. For at nævne et par eksempler.

Men hvordan får man samling på de mange ting, så det ikke bliver til tilfældige knopskydninger, men rent faktisk bliver til gavn for den danske madkultur og også bliver til værdi for landet gennem industripolitisk udvikling?

Det er blandt de opgaver, som MadX-projektet skal arbejde med. Fie Hansen-Hoeck fra Retail Network er blevet bestyrelsesformand og den tidligere Fairtrade direktør Judith Kyst er blevet adm. dir. Nu er der så etableret en bestyrelse, hvor Fie Hansen-Hoeck har fået selskab af 11 andre personer.

Da regeringen for et par år siden nedsatte et stort markedsføringspanel til at arbejde med markedsføringen af Danmark, var der hverken plads til marketing- eller bureaufolk.

Sådan er det ikke blevet i MadX bestyrelsen. Her har man fundet plads til to bureaudirektører:

Anthony Aconis fra Fireball og Line Rix fra 1508.

Ud over at han synes, der er tale om et meget spændende projekt, glæder Anthony Aconis sig over, at der er bureaufolk med i bestyrelsen.

“Desværre oplever man ofte, at bureauer bliver betragtet som nogen, der kan lave noget sjov kommunikation frem for nogen med kompetencer i forbrugerindsigt, innovation og strategi, så derfor synes jeg, det er super fedt, at man i denne situation har bureaufolk kan bidrage med, og jeg glæder mig selvfølgelig rigtig meget over, at jeg er udpeget til at være en del af projektet,” siger Anthony Aconis.

MadX beskrives som et hus for både forbrugere, detailhandel, virksomheder, mesterkokke, opfindere og alt muligt andet. Budgettet er 15 mio. kr. om året i de næste tre år, så der er noget at arbejde med.

“Der er en vision – nu skal vi have fundet ud af, hvordan den omsættes til løsninger, der både kan gavne den danske madkultur og innovationen i fødevareindustrien. Det er på alle måder en spændende og perspektivrig marketing-opgave,” siger Anthony Aconis.

 Hele bestyrelsen kan ses her