To bureaudirektører bakker op om reklameafgiften

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Frederik Preisler fra Mensch og Steen Søndergaard fra Umwelt mener ikke, det nødvendigvis er et onde med afgiften.

Diskussionen om den varslede reklameafgift fortsætter. Således også i Børsen i dag, hvor Frederik Preisler, direktør i Mensch og Steen Søndergaard, direktør i Umwelt ikke vil hoppe med på, at det nødvendigvis er et onde med en afgift på reklametryksager.

Flere har f.eks. bebudet, at en afgift vil give højere fødevarepriser, men det er Frederik Preisler ikke enig i. Han mener, at det lige så godt kan ende med lavere fødevarepriser og at tilbudsaviserne er en usund industri:

“Jeg mener, at det er en voldsom usund industri. Vi har en af de højeste fødevarepriser i Europa, og der er ikke nogen tvivl om, at en del af årsagen er, at dem, der sælger fødevarer, er tvunget til at spille med på showet omkring tilbudsaviserne og betale markedsføringsbidrag til kæderne”.

En anden reaktion på afgiften, er at den vil medføre færre job. Bl.a. har Grafisk Arbejdsgiverforening advaret om 900 færre arbejdspladser. Det er Steen Søndergaard fra Umwelt uenig i:

“Det tror jeg ikke. En stor del af arbejdskraften ligger i dag i udlandet, og hvis løsningen bliver, at man qua nye tilbudsmedier igen ser produktionen foregå i Danmark – ja, så kan det vise sig til det bedre”.

DRRBs formand, Mona Juul, fastholder dog sin tidligere udtalte kritik om afgiften. Hun mener, at den vil presse den hårdtprøvede detailhandel og at det endda er et spørgsmål om liv eller død for virksomhederne (Børsen, p. 42-43).