To bureauer bag nye tiltag i Københavns Lufthavn

Peter Engholm
25@mail.dk

Lufthavnen aktiverer unge rejsende via influencers, og e-commercen får ny service. Det er to forskellige bureauer involveret i.

To nye tiltag fra Københavns Lufthavn har to bureauer, Hjaltelin Stahl og Valtech, indenover. Og tiltagene hænger sammen.

Hver tredje, der rejser gennem Københavns Lufthavn, er mellem 15-29 år, og tallet er stigende. Det har fået Lufthavnen til at revidere deres marketing-mix og content strategi bl.a. ved at aktivere influencers. Resultatet er en brand activation, som lettede i begyndelsen af året – og en ny kampagne med samme tilgang er allerede lanceret.

Benedicte Bardam, der tiltrådte som marketingchef i Københavns Lufthavn sidste sommer, siger:

”For at styrke relationen til de unge udviklede vi sammen med Hjaltelin Stahl en activation-strategi og et koncept, der øger de unges brug af de tilgængelige services – og får dem til at bruge mere tid i Lufthavnen.”

Alexander Sekjær, Head of Content & Activation hos Hjaltelin Stahl, uddyber:

”For at få adgang til de unge rejsende lod vi fire kendte influencers fortælle hver deres historie på deres rejse gennem Lufthavnen. Herefter opfordrede vi de unge til at fortælle og dele deres unikke rejseøjeblikke under hashtagget #cphairport.”

De fire influencers var skuespiller Christiane Schaumburg-Müller, model Emma Leth, pro-Skater Rune Glifberg og Michelin-kok Nicolai Nørgaard.

Lufthavnen og influencers udviklede sammen content, der passede til de forskellige platforme lige fra guides, film i lange og korte formater og quizzer. Kampagnen gav bl.a. 3.708 brugergenerede historier, 16.436 engagements på influencers egne kanaler, 795.266 i organisk reach, og over 15 mio. mennesker blev eksponeret for kampagnen.

Resultaterne og denne activation tilgang til kommunikation har skabt best practices for Københavns Lufthavn, hvor de netop nu lancerer en ny kampagne for Online Pre-Order og Home Delivery, hvor man kan forudbestille sine varer i Tax-Free og få dem bragt hjem.

Og her kommer Valtech ind i billedet. Buerauet har udviklet København Lufthavns e-commerce-løsning, inkl. den nye service: Home Delivery.

Før rejsen kan den rejsende i ro og mag bestille varer i lufthavnens webshop og vælge enten at hente varerne i lufthavnen på afrejsedagen eller at få dem sendt hjem til privatadressen hele 30 dage før afrejse. Det frigiver tid til den rejsende til at nyde starten på ferien i lufthavnen fremfor at løbe rundt og nå alle indkøb.

Film lanceret i denne måned med Stephania Potalivo – af Hjaltelin Stahl. E-commerce-service udviklet af Valtech.

Løsningen er en naturlig forlængelse af den digitale brugerrejse, som Valtech gennem flere år har samarbejdet med lufthavnen omkring, der bl.a. gør det muligt at målrette relevant indhold til de rejsende før, under og efter rejsen på baggrund af dataopsamling og customer profiling.

”Vi er sat i verden for at gøre alt lettere for slutbrugeren – i dette tilfælde den rejsende – samtidig med at de digitale løsninger skaber værdi for virksomheden. Københavns Lufthavns digitale initiativer er et eksempel på, at de to ting kan gå op i en højere enhed”, siger Søren Thingholm Jensen, der er Business Director, Commerce & Retail hos Valtech.