Af FiG

iBeacon teknologien er taget i anvendelse med henblik på at gøre Faktas app mere proaktiv over for kunderne.

Apps er et naturligt værktøj for supermarkeder, fordi de kan styrke oplevelsen for kunderne og give dem nyttige værktøjer.

Hos Dansk Supermarked taler man f.eks. om den elektroniske indkøbs-seddel, mens man hos Fakta nu med hjælp fra Advice Digital og Nodes har nyudviklet kædens app, således, at den bliver mere proaktiv.

Kæden har taget iBeacon teknologien i anvendelse og tester nu den ny version.

Formålet er at måle effekten af, hvordan kombinationen af iBeacons og apps understøtter købsflowet og kundeoplevelsen i butikken, så de digitale og fysiske kontaktpunkter smelter sammen.

iBeacon-teknologien kan aktivere en app på kundens smartphone og pushe nyttig information, mens kunden er i færd med at købe ind.

Registrerer den lokale iBeacon, at kunden træder ind i Fakta, vibrerer mobilen pludselig i lommen med en besked på forsideskærmen. Push-beskeden kan rumme mange forskellige slags informationer og budskaber, som kan betyde noget for oplevelsen og servicen ved et besøg i butikken. For eksempel et eksklusivt tilbud.

Trin for trin måler fakta effekten af at kunne nå kunderne digitalt ude i butikkerne.Hvor mange modtager push- beskeden, hvor mange åbner beskeden, hvor mange lakridspiber ryger på kassebåndet osv.

Satsningen er kun allerførste skridt i bestræbelserne på at give Fakta-kunderne en bedre oplevelse i supermarkedet.

”Vi forsøger hurtigt og nemt at teste nye muligheder af for at undersøge, hvad mulighederne er i fremtiden, hvor kunderne kommer til at være, og hvorFfakta skal bevæge sig hen,” siger marketingchef i fakta, Heidi Kessler.

iBeacon-teknologien kan også hjælpe med at lære kunderne bedre at kende og give præcist timede budskaber baseret på deres lokation, adfærd og historik. Eksempelvis afhængigt af, hvornår kunden sidst blev eksponeret for en besked.

”Potentialerne rummer intelligente og personaliserede henvendelser, der for eksempel gør dig opmærksom på rabatter på varer, som du ofte køber og derfor kunne være virkelig interesseret i. Oplevelser, som de fleste kunder vil opfatte som venlige og relevante,” siger Andreas Mikkelsen, seniorrådgiver i Advice Digital.

Bureauet har stået for strategi og koncept, mens Nodes har implementeret app-løsningen for Fakta.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club