To bureauer dystede om nyt Netto-projekt

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Nettos brand rummer værdier, der kan bruges på telemarkedet. Det mener kæden i hvert fald, og ny kampagne skal øge kendskabet til et helt nyt produkt.

Valget faldt på Mantra, da Netto skulle vælge bureau til at hjælpe sig med markedsføringen af det, som reelt bliver et helt nyt teleselskab.

Men hvor nye teleselskaber traditionelt kræver massiv opbakning af markedsføring, så mener Netto at kunne skabe et selskab, der kan fungere uden at klistre reklameblokkene til med tv-spost og dermed operere på et andet omkostningsniveau.

Så selv om man nu starter en ganske pæn kampagne, så er den ikke et oplæg til en vedvarende massiv synlighed.

Navnet er Nettalk, og det har faktisk fungeret siden 1. september. Den første synlighed kom i forbindelse med fodboldlandsholdets kamp mod Norge, hvor der var bandereklamer i Parken.

“Vi har valgt en blød lancering, fordi vi ville sikre os, at alt var på plads i butikkerne, før vi begyndte markedsføringen. Nu går vi så i gang med henblik på at få bygget noget kendskab,” siger marketingchef Martin Olesen og fortsætter:

“Bandereklamerne gav en ret god respons, selv om det var en meget tidlig og enkeltstående aktivitet, så vi er ret fortrøstningsfulde.”

Det har været fremme, at en del af konceptet er, at man kan opspare taletid i forhold til hvor meget man køber ind. Men der er tale om et egentligt nyt produkt på hylderne – ikke bare en slags kundeloyalitets-program.

“Hvis man f.eks. tager en flaske vin til 40 kr., så kan prisen være tre for hundrede. Ligesom dette tilbud, tilbyder Nettalk altså kunderne noget ekstra, jo mere man handler i Netto. Der vil dog være tale om et egentligt produkt, som man kan købe uafhængigt af, hvad man ellers køber hos os – og på det grundlag, som passer ens behov,” siger Martin Olesen og fortsætter:

“Nettos brand bygger på et løfte om, at vi leverer mest for pengene, og vi har ment, at den værdi og tillid, der knytter sig til brandet har kunnet omsættes til et teleselskab. Det er grundlaget for initiativet.”

Samtidig har Netto så mange andre kontaktpunkter, der kan bruges i markedsføringen, at den massive kommunikation, som man typisk ser fra lavpris teleselskaber, ikke er nødvendig for Nettalk.

“Det gælder ikke mindst vores 385 butikker, hvor der håndteres mere end 2 mio. ekspeditioner hver uge. Her skiller vi os klart ud i forhold til lavprisselskaber, hvor man kun kan tanke taletid op online. Men vi har mange andre kontaktpunkter som f.eks. nyhedsbreve og vores ugentlige tilbudsavis,” siger Martin Olesen.

Netto arbejder fast sammen med Brandhouse, men har brugt Mantra i forskellige andre sammenhæng. Disse to bureauer dystede så om opgaven – med Mantra som vinderen.

“Vi ønskede at markedsføre Nettalk med en selvstændig bærende ide frem for at lægge det ind under vores faste markedsføring, og her kom Mantra med det bedste oplæg,” siger Martin Olesen.

Koblingen til Netto vil dog være tydelig gennem faste Netto-elementer som f.eks. hunden Scottie fra Netto-logoet.

Nettalk udbydes med TDC som operatør, og frem til udgangen af oktober vil man tilbyde de første to måneder til halv pris.

“I øjeblikket kører der et tilbud hos et par lavprisselskaber om 5 timers pakker for 129 kr. Det er et tilbud, som stopper i slutningen af september, og så bliver det spændende at se, hvad der sker,” siger Martin Olesen.

Se filmen her