Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Og først nu er der tale om en konkurrence. Optikerkæden har ved hjælp af kaffemøder indsnævret feltet til blot to bureauer.

“Hvis man tænker sig om og gør sig klart, hvad man har brug for, så har man ikke brug for en omfattende proces, hvor mange bureauer i en konkurrence skal lave et stort og forkromet “show” i forhold til kunden”.

Bureaukonkurrencer kan være en pestilens for bureauer, og Synoptik’s marketingdirektør, Mette Dyhr, deler opfattelsen af, at konkurrencer kan ende som skrækscenarier.

Det er baggrunden for, at hun har grebet opgaven anderledes an og i al stilfærdighed nået frem til en finale, hvor blot to bureauer har fået stillet en konkret opgave med henblik på valg af ny partner som erstatning for Wibroe, Duckert & Partners.

“De har fået en konkret opgave, en brief og en præsentations-dato. Herefter kan de efter eget valg inddrage os i forhold til spørgsmål, viden etc. – nøjagtig som det vil foregå i dagligdagen i et samarbejde. Vi tilpasser os bureauets proces, da det bl.a. er deres proces, som vi har valgt dem ud fra”, siger Mette Dyhr.

Hun har ikke lyst til at fortælle, hvem de to bureauer er – “vi vil gerne have arbejdsro” – men hun kan fortælle, at de to er udvalgt efter en proces, hvor hun først havde kaffemøder med otte bureauer.

“Herigennem fik vi både indblik i branchen og fik kvalificeret vores ønsker. På det grundlag udvalgte vi så fire bureauer, hvor vi tog en mere konkret snak om, hvordan de så på os, hvem de ville sætte på opgaven og hvilke værktøj og processer de ville benytte ved et samarbejde”, fortæller Mette Dyhr.

Kreativitet er for hende en naturlig vigtig del af udvælgelsen, men herudover taler hun om forretningsforståelse i forhold til Synoptik – og en holistisk tilgang til opgaveløsningen.

“Medieuafhængighed er et tidens buzzword, som man ind imellem næsten ikke kan holde ud at sige. Men det betyder meget for os, og vi har valgt nogle bureauer, hvor vi har oplevet, at begrebet har bevæget sig fra hovedet og helt ned i maveregionen”, siger Mette Dyhr.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club