To bureauer fik samme ide i bureaukonkurrence

Peter Engholm
25@mail.dk

Men det blev We Love People, der løb med kunden. Ugebladet Søndag lancerer i aften sin største kampagne i årevis – med en tegneserie som det bærende element.

Danmarks største kvindeugeblad, Søndag, har opjusteret sit indhold, udseende og opbygning – og nu følger så en kampagne, der er blandt de største i bladets historie.

Forinden har bladet holdt såkaldte kaffemøder med en håndfuld bureauer, og to blev valgt ud til en egentlig bureaukonkurrence, som We Love People endte med at vinde.

“Begge bureauer kom ud med den samme idé. Det har ingen i Aller-huset oplevet før. Ideen, som både vi og fokusgrupperne syntes godt om, var at bruge Nikoline Werdelin. Herefter var det et spørgsmål om kemi og om, hvordan tegneren skulle bruges. We Love People pegede på, at hendes tegneseriefigur, Nina fra Rosengade, skulle optræde i et realmiljø,” siger Stinne Bjerre, redaktionschef på Søndag.

Det andet bureau skulle være et af de større af slagsen, men der er ikke megen hjælp af hente hos Stinne Bjerre, der udelukkende fokuserer på We Love People.

Selve udførelsen af ideen er foregået i tæt samarbejde mellem bureauet og Nikoline Werdelin. Og at gøre en tegneserie-kvinde til frontfigur i kampagnen for et ugeblad ser Stinne Bjerre intet mærkeligt i – faktisk tværtimod.

“Vi tager udgangspunkt i noget redaktionelt: Du kan møde Nina fra Rosengade i bladet – i modsætning til eksempelvis Harry, som du næppe ser på passagersædet hos DSB. Derudover er Nikoline Werdelin brevkasseredaktør i Søndag, hun er selv i målgruppen, hun er populær blandt læserne – og både i brevkassen og tegneserien har hun et godt og kærligt blik for de forhold og udfordringer, kvinder møder,” siger Stinne Bjerre.

Søndags seneste større kampagne er fra 2006, da Bocca var bladets bureau. Siden har der kun kørt rene taktiske sager. Nu føres image-delen til, og tv-premieren følges op af en husstandsomdeling, outdoor samt annoncer i dag- og ugeblade.

“Vi skal fortælle, at Søndag er bladet for den voksne kvinde – hvilket er en unik position. Vores oplag og læsertal overgås ikke af nogen andre kvindeugeblade, og vi kan blive endnu større, for når kvinder bliver voksne, så fortsætter de med at holde sig i form, se godt ud og la’r sig i øvrigt ikke spise af med hvad som helst,” siger Stinne Bjerre.

Se spottet her.