Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

”Reklamebureau og PR-bureau flytter sammen” hed historien, da parterne bekendtgjorde forlovelsen. Men forlovelsen blev hævet, og det førte til en retssag - og et nederlag til den ene part.

Opdateret: Uenigheder mellem to bureauer er hverdagskost, men at en bureau-tvist ender foran en dommer, hører nok til sjældenhederne.

Det har ikke desto mindre været tilfældet i en sag, som Sylvester Hvid & Co har anlagt – og vundet.

For halvandet år siden skrev Bureaubiz, at PR-bureauet KommunikationsGruppen flyttede ind hos reklamebureauet Sylvester Hvid & Co. Sidstnævnte havde sendt en pressemeddelelse, der fortalte, at ”Sylvester Hvid & Co er det komplette kommunikationsbureau”, og at der i første omgang er tale om et tæt forpligtende samarbejde.

”På sigt forventer vi, at KommunikationsGruppen as formelt bliver indlemmet i SHCs portefølje af selskaber,” skrev Fernando W. Olsen, adm. direktør i Sylvester Hvid & Co.

Sådan skulle det imidlertid ikke gå. I sommer kunne Bureaubiz konstatere, at fællesskabet var blevet opgivet. KommunikationsGruppen flyttede aldrig ind, da ”vi ikke kunne blive enige om samarbejdets grundlæggende form,” som bureauets adm. direktør, Lisbeth Wirgowitsch, fortalte.

Ved den lejlighed ønskede Fernando W. Olsen ikke at kommentere indflytningen, der aldrig blev til noget. Anderledes handlekraftig var han over for retten, for Sylvester Hvid & Co stævnede KommunikationsGruppen.

Og fredag eftermiddag afsagde Københavns Byret dom. Det kostede KommunikationsGruppen at hæve forlovelsen: Bureauet skal betale godt 210.000 kr. til Sylvester Hvid & Co samt sagens omkostninger på ca. 54.000 kr.

”Jeg sagde nej til gommen foran præsten. Det gør man kun, hvis man har meget tungtvejende grunde. Det er en skidt situation for alle parter, men jeg fik informationer om – og oplevelser med – gommen, der sagde mig, at det ikke ville ende godt at flytte sammen. Jeg vidste, at det ville koste – men alternativet var værre” siger Lisbeth Wirgowitsch.

Hos den vindende modpart mener Fernando W. Olsen, at sagen handler om ærlighed og troværdighed – og at det på dén baggrund er glædeligt at få medhold :

“Er man driftig i erhvervslivet, kan det ikke undgås, at der opstår uenighed. Og nogle gange ender det i en retssag.”

Han understreger, at der ikke var tale om en fusion med KommunikationsGruppen, men alene om “et køb af aktiemajoriteten i et mindre PR-selskab”.

Fernando W. Olsen tilføjer, at bureauet siden sommer har styrket sin PR-afdeling, og han betegner væksten som markant.

KommunikationsGruppen er, ganske uafhængig af retssagen, sidenhen fusioneret og flyttet. Det skete, som Bureaubiz omtalte forleden, ved årsskiftet, da man blev en del af PR-bureauet Kreab Gavin Anderson.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club