To bureauer går mod strømmen

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

I den seneste måned har der været mange dårlige regnskaber. Hjaltelin, Stahl & Co og Lyhne & Co er eksempler på det modsatte.

Samlet set vil 2009 for bureaubranchen komme til at fremstå som et megahårdt år med et betydeligt fald i bruttoavance og et endnu større fald i overskud.

Det vil fremgå af Bureaubiz’ årlige Bureaurapport, når den udkommer til august.

Men året har ikke været lutter elendighed. Der har været flere eksempler på bureauer, der har klaret sig godt, og til denne liste kan man nu også føje Hjaltelin, Stahl & Co samt Lyhne & Co.

Fremgang i bruttoavance og – ikke mindst – markant fremgang på bundlinjen

Hjaltelin er det største og mest kendte af de to bureauer, og i forhold til, hvordan året generelt har været, er der tale om en ganske bemærkelsesværdig udvikling.

Hjaltelin har endda i år præsteret flere kundegevinster og samtidig gjort sig bemærket med Ikea-kampagnen, hvor Sunny Beach filmen gav en bronze-løve i Cannes.

Hos Lyhne & Co udtrykker man selvsagt tilfredshed med resultatet.

“Vi er lykkedes med at fastholde vores kunder ved fortsat at udvikle online og offline kommunikationsløsninger der indfrier kundernes målsætninger. Vores spidskompetencer indenfor shopping, research og kommunikation, der er centreret om forbrugernes reelle adfærd har aldrig været mere relevant,” siger Kim Thines, der er partner.

Nøgletal for Hjaltelin, Stahl & Co

  • Bruttoavance 44,983 mio. kr. +15,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 977.981 kr. +2,8 pct.
  • Lønandel 63 (66)
  • Resultat af primær drift 6,918 mio. kr. +116,7 pct.

    Tallene for 2008 er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Lyhne & Co

  • Bruttoavance 14,7 mio. kr. +3,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 735.000 kr. +8,7 pct.
  • Lønandel 65 (69)
  • Resultat af primær drift 2,018 mio. kr. +59 pct.