Man taler ofte om kemien mellem bureau og kunde, men den er i et udbud fra Miljøstyrelsen ophøjet til at være omdrejningspunktet for en informationskampagne med et samlet budget, inkl. indrykninger, på 3,9 mio. kr. ekskl. moms.
Informationskampagnen drejer sig om ”unødvendig kemi”, og som styrelsen skrev i et svar i udbudsprocessen: Det ville være hensigtsmæssigt at satse på de unge, fordi ”vi andre er fortabt”.
En håndfuld bureauer blev prækvalificeret til kampagnen, der bl.a. omfatter udarbejdning og indrykning af tv-spots og et bredt PR-indsalg, og et konsortium blev valgt som vinder.
Det drejer sig om Geelmuyden.Kiese og IUM, der nu skal styrke unges viden om de kemikalier, de omgiver sig med i hverdagen.
Vi udsættes alle dagligt for diverse kemikalier fra morgen til aften, fordi de er en del af vores faste rutiner og vaner. Unge, der skal til at flytte hjemmefra og skabe deres eget hjem med nye vaner, skal derfor have viden om, hvordan de udsættes for kemikalier, og hvordan de reducerer påvirkningen fra kemi i de produkter, vi alle anvender dagligt.
Det er den officielle baggrund for, at Miljøstyrelsen retter kampagnen mod unge i alderen 20-25 år.
”Det er en udfordrende og vigtig opgave, Miljøstyrelsen har stillet os, og vi glæder os til at løse den. Unge i starten af 20’erne er svære at nå, fordi de bombarderes med tusindvis af budskaber hver dag. For at få gennemslagskraft skal budskabet både skille sig ud og nå de unge, hvor de er. Kreativitet og indsigt i målgruppen er nøgleord, og derfor vil kampagnen få et digitalt og socialt omdrejningspunkt,” siger Maria Steno, adm. direktør direktør i Geelmuyden.Kiese.
Geelmuyden.Kiese og IUM har før samarbejdet om en offentlig kampagne, for Trafikstyrelsen. Kampagnen for Miljøstyrelsen afvikles til august.